Project information
Standardy kvality výuky na českých vysokých školách
- Project Identification
- ROZV/C7/2023
- Project Period
- 1/2023 - 12/2023
- Investor / Pogramme / Project type
-
Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
- Development Programmes
- Centralized development projects
- MU Faculty or unit
- Rector's Office
- Cooperating Organization
-
The Academy of Music and Dramatic Arts Prague
The Academy of Fine Arts in Prague
Janáček Academy of Music and Dramatic Arts in Brno
University of South Bohemia České Budějovice
Mendel University in Brno
University of Ostrava
Silesian University Opava
Technical University Liberec
University Hradec Králové
Charles University
Palacký University, Olomouc
University of Pardubice
University of Veterinary Sciences Brno
Technical University Ostrava
Prague Institute of Chemical Technology
University of Economics Prague
University of Arts and Industry in Prague
University of West Bohemia in Pilsen
Czech University of Agriculture Prague
Tomas Bata University in Zlín
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Výuka je nedílnou součástí práce akademických pracovníků. Její význam je zásadní, i když bývá mnohdy zastíněna důrazem, který je kladen na jejich vědeckovýzkumné aktivity. Kvalita výuky je však určující nejen pro úspěšnost studentů, ale také pro sebepojetí vysokoškolských vyučujících.
Přestože panuje obecné povědomí o kvalitě výuky a lze identifikovat různé snahy o její konkretizaci, nebyl tento pojem v oblasti vysokých škol doposud jednotně uchopen.
Smyslem tohoto projektu je analyzovat stávající praxi zapojených vysokých škol v oblasti stanovených standardů kvality výuky a metod hodnocení kvality výuky. V závislosti na tom vznikne přehled standardů, jež definují kvalitní výuku. Ten bude využitelný pro každodenní praxi vysokoškolských vyučujících a dopomůže jim nejen ke zvýšení motivace pro výuku, ale také jim napomůže v rozvoji jejich sebepojetí v roli vyučujících. Jako výchozí materiál bude použit kompetenční model navržený rámci projektu PROFFORMANCE - Assessment Tool and Incentive Systems for Developing Higher Education Teachers' Performance. Práce s průběžnou reflexí vyučujících je nezbytná pro mapování a zvyšování kvality výuky. Principy této práce by se měly stát nedílnou součástí pedagogických kompetencí.
Z dlouhodobého hlediska si projekt klade za cíl nejen ukotvit téma kvality výuky, ale především s ním seznámit širokou akademickou veřejnost.
Projekt cílí primárně na akademické pracovníky, respektive vyučující českých vysokých škol. Jeho výstupy by měly nejen analyzovat dosavadní praxi v oblasti kvality výuky, ale především poskytnout její jednotné indikátory, které lze dále využívat i v oblasti kariérního růstu a posílení pedagogických kompetencí akademiků, hodnocení zaměstnanců a inovaci studentských anket ke spokojenosti s výukou.
Využitelnost výstupů projektu tak bude dalece přesahovat dopad na zapojené vysoké školy. Předpokládáme vytvoření obecných standardů hodnocení kvality výuky na vysokých školách, které mohou být využitelné nejen na úrovni vedoucích pracovníků, ale zejména řadových vysokoškolských vyučujících.