Project information
Possibilities and Limitations in Developing Items for Measuring Cognitive Abilities in the High Above-Average Range
(COGITEM)
- Project Identification
- MUNI/A/1703/2024
- Project Period
- 1/2025 - 12/2025
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Social Studies
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
- Mgr. Ivan Černický
- Mgr. et Mgr. Petr Palíšek
- Mgr. Pavla Palkovičová
Projekt se zaměřuje na základní výzkum vlivu dílčích kognitivních schopností při řešení obtížných položek v testech fluidní inteligence, konkrétně v oblastech indukce, dedukce a kvantitativního usuzování, stejně jako prostorových schopností, a to v kontextu CHC teorie inteligence. Snaží se přinést odpovědi na to, do jaké míry lze vytvořit dostatečně obtížné testové položky se zachováním validity testu ve smyslu měřené schopnosti, aniž by došlo k nežádoucí kontaminaci jinými konstrukty, zejména pracovní pamětí a rychlostí zpracování. Tato problematika je zvláště důležitá při měření schopností u nejschopnější populace starších studentů (případně dospělých), a to navíc v kontextu identifikace mimořádného nadání. Zde komplexita testů a jednotlivých položek často zvyšuje riziko, že se do výkonu bude promítat širší paleta kognitivních operací, než je zamýšleno.
Projekt bude využívat již finalizované a ověřené diagnostické hry systému Invenio. V případě těchto testů bude využit základní testový rámec (případně některé stávající položky), který bude doplněn o nové obtížnější testové položky a případně i mírně upravené testové principy zaměřené na dosažení vyšší náročnosti v měřených schopnostech. Souběžně s těmito testy mohou být zadávány jiné metody, např. nástroje měřící pracovní paměť a/nebo rychlost zpracování. Tímto způsobem bude možné analyzovat specifické konstrukty v rámci CHC teorie a lépe porozumět hranicím mezi jednotlivými úzkými schopnostmi. Součástí výzkumu bude také úvaha, do jaké míry stávající modely inteligence (především CHC teorie) reflektují výzvy spojené s konstrukcí velmi obtížných položek a zda by pro tuto situaci nebylo vhodnější využívat jiný teoretický rámec.
Projekt přinese nové poznatky, které budou klíčové jak pro základní výzkum v oblasti psychologické diagnostiky, tak i pro v budoucnu navazující aplikovaný výzkum a vývoj pokročilých nástrojů pro měření konkrétních kognitivních schopností u nejschopnější populace. Výsledky budou publikovány v odborných časopisech.