Project information
Development of a scale for measuring state self-objectification
- Project Identification
- MUNI/C/0137/2025
- Project Period
- 3/2025 - 2/2026
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Excellent diploma thesis
- MU Faculty or unit
- Faculty of Social Studies
Sebe-objektifikace, tedy tendence vnímat sebe sama jako objekt, představuje významný rizikový faktor pro vnímání vlastního těla. Typicky je tak spojena s nespokojeností s vlastním tělem a nižším sebe-hodnocením (Fredrickson & Roberts, 1997), a to především u mladých žen (Tigemman & Lynch, 2001). Sebe-objektifikaci mohou umocňovat jak osobní prožitky z interakcí offline, tak v současnosti především sociální média (Fardouly et al., 2015). Je proto důležité porozumět tomu, co sebe-objektifikaci vyvolává, a hledat způsoby, jak jí předcházet. K tomu je nezbytné ji validně měřit, což ale představuje výrazný limit dosavadního zkoumání, který jsem identifikovala již ve své bakalářské práci. Nejen že kvalitních měřicích nástrojů sebe-objektifikace není dostatek, dostupné nástroje, které jsem implementovala a ověřila na českém vzorku v bakalářské práci, mají výrazné problémy s ohledem na psychometrické vlastnosti. Pro další zkoumání vlivu sociálních sítí na sebe-objektifikaci, které plánuji i v rámci doktorského studia, považuji za klíčové vyvinout kvalitní nástroj na měření sebe-objektifikace. Cílem práce je proto vytvoření nové škály k měření stavové sebe-objektifikace a ověření jejich psychometrických vlastností u mladých žen (18-29 let). Nejprve na základě předchozí literatury sestavím soubor položek k měření sebe-objektifikace. Ty pak ověřím prostřednictvím metody tzv. odpověďových procesů (Zumbo & Hubley, 2017) v rámci kvalitativních rozhovorů. Tato metoda umožňuje srovnat skutečné odpověďové procesy, tedy to, jak respondenti o položkách přemýšlejí, s očekávanými odpověďovými procesy. Na základě zjištěných rozdílů pak upravím měřicí škálu a ověřím její funkčnost v rámci dotazníkového šetření na velkém vzorku respondentů. Tento proces vyžaduje dostatečné zdroje pro precizní zpracování, včetně robustního vzorku pro testování měřicí škály. Výslednou měřicí škálu a postup jejího vytváření plánuji zaslat k publikaci do odborného časopisu (např. Body Image), aby mohla být dále využita mezinárodní odbornou komunitou. V souladu s principy dobré výzkumné praxe v současném psychologickém výzkumu zároveň preregistruji svou práci na platformě OSF. Nově vytvořená škála umožní validní měření sebe-objektifikace v budoucích studiích. Tento projekt tak poskytne potřebný základ pro navazující výzkum zaměřený na vliv sociálních médií na sebe-objektifikaci nejen na české populaci.