Publication details

Rytmizační role centra metropolitního regionu

Investor logo
Authors

MULÍČEK Ondřej OSMAN Robert SEIDENGLANZ Daniel

Year of publication 2015
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Science

Citation
Description Dosavadní geografické přístupy k výzkumu metropolitních regionů do značné míry akcentují prostorové aspekty metropolitní aglomerace/integrace, jako jsou např. dojížďkové či dopravní, případně migrační toky. Analyzovanými parametry při takových výzkumech přitom nejčastěji bývají jejich směrové a intenzitní/velikostní charakteristiky. Tyto přístupy – byť z geografického hlediska nesporně zajímavé – však do značné míry pomíjejí časové vztahy a další temporální charakteristiky, které jsou pro každodenní plynulé fungování silně vnitřně propojených metropolitních regionů rovněž velmi důležité. V daném příspěvku bude metropolitní region konceptualizován jako území dominované časovostí centra, vazby mezi centrem a aglomerovanými obcemi budou vyjádřeny jako projevy časové koordinace a synchronizace. Výše zmíněné prostorové vztahy (např. různé typy dojížďky) budou chápány jako mechanismy zprostředkovávající přenos rytmů dominujícího centra do vzdálených aglomerovaných částí metropolitního regionu. Přenášené rytmy a časy jsou pozměňovány, urychlovány či naopak zpožďovány v závislosti na prostorové či socio-ekonomické pozici každé obce vůči centru. Faktory, jako jsou například vzdálenost obce od centra, kvalita dopravního napojení či profesní a vzdělanostní struktura dojíždějícího obyvatelstva určují významně rytmus aglomerované obce, resp. odlišnost od temporálních charakteristik centra. Cílem příspěvku je aplikovat temporální koncept aglomerace na konkrétním příkladu brněnského metropolitního regionu. V úvodu budou nastíněna a diskutována vybraná teoretická východiska umožňující konceptualizaci a následně i empirické prozkoumání rytmicit, koordinací a synchronizací v metropolitním časoprostoru. V empirické části příspěvku budou použity soubory dopravních dat (rytmy veřejné a individuální dopravy), dat o časové dostupnosti služeb (otevírací doby) a o časovém rozložení poptávky po nich (poptávkové špičky) a testována jejich využitelnost při studiu temporálních vazeb mezi centrem a jeho metropolitním zázemím.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info