You are here:
Publication details
Terénní výuka přírodopisu na základních školách Tišnovska a návrhy její realizace
Title in English | Fieldwork of natural history at lower-secondary schools in the Tišnov region and proposals for its implementation |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2023 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Práce se zabývá terénní výukou v hodinách přírodopisu na druhém stupni základních škol s primárním zaměřením na základní školy na území Tišnovska. Teoretická část práce se zaobírá terénní výukou jako jednou z výukových strategií, různými pohledy na terénní výuku, výhodami a nevýhodami její realizace s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a zařazení terénní výuky do Školních vzdělávacích programů. Součástí práce je také stručná charakteristika přírodních poměrů daného území vytvořená na základě literární rešerše a vlastního pozorování. Důraz je kladen na informace relevantní k tematickému zaměření navrhované terénní výuky, které se vztahují ke konkrétním lokalitám na Tišnovsku. Praktická část práce je rozdělena na dva celky. V rámci prvního z nich se práce zabývá kvalitativním výzkumem. Konkrétně jde o polostrukturované rozhovory s učiteli přírodopisu na vybraných školách, které se vyskytují na studovaném území. Rozhovory se primárně zaměřují na celkový vztah učitelů k terénní výuce jako takové, dále na jejich zkušenosti s realizací, či důvody k zařazování či naopak nezařazování terénní výuky do svých tematických plánů. Na základě analýzy výsledků rozhovorů s učiteli byly navrhnuty 4 náměty na terénní výuku na vybraných lokalitách Tišnovska. Součástí námětů jsou metodické listy, pracovní listy a další podklady k jejich realizaci. Dva z těchto návrhů byly ověřeny v praxi. Na základě poznatků z praxe došlo k mírným úpravám těchto námětů. Žáci i učitelé, kteří se zúčastnili ověřování návrhů terénní výuky, hodnotili tento způsob výuky velmi pozitivně. Jedním z největších problémů při realizaci terénní výuky učitelé uvedli nedostatek času na samotnou přípravu. Výsledná práce bude tedy sloužit učitelům přírodopisu v okolí Tišnova a přeneseně i jako inspirace pro učitele ostatních základních škol. |
Related projects: |