You are here:
Publication details
Nástroje kontroly akademické samosprávy při uskutečňování vzdělávací činnosti
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2023 |
Type | Appeared in Conference without Proceedings |
Citation | |
Description | Stať se zabývá jedním ze segmentů akademické samosprávy, a tou je vzdělávací činnost. Klade si otázku, jaká je role státu při zajištění kvality vzdělávací činnosti, jaká je role vysoké školy a všímá si vztahu mezi těmito dvěma subjekty. V úvodní části je blíže specifikován pojem akademická samospráva a požadavek zajištění kvality vzdělávacího procesu. Pozornost je věnována především studijním programům a podmínkám jejich vzniku a uskutečňování. Centrem pozornosti je institucionální akreditace, její povaha a dopad na vnitrouniverzitní prostředí, cílem však není podat detailní analýzu řízení o udělení institucionální akreditace. Stať se dále zamýšlí nad rolí Akreditačního úřadu ve vztahu k vysokým školám. Institucionální akreditace přináší vysokým školám vyšší míru autonomie, ovšem tato neznamená libovůli při tvorbě studijních programů, a naopak klade vysoké nároky na kultivovanost vysokoškolského prostředí, schopnost sami si vytvářet pravidla zajištění kvality vzdělávacího procesu (a nejen jeho) a tato následně dodržovat. Nelze opomenout významnou roli fakult a nutnost zajištění kontroly i na této úrovni. Najít správný mechanismus kontroly vysokých škol ze strany státu, který by byl efektivní a zároveň příliš neomezoval vysoké školy ve své autonomii, není jednoduché, a lze očekávat, že stávající systém kontroly jak v případě akreditací, tak i kvality vzdělávaní, bude předmětem dalších diskusí. |