Případové studie - Vzdělávání nadaných žáků v matematice na 2. stupni základních škol
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2025 |
Type | Article in Periodical |
Magazine / Source | Svět nadání |
MU Faculty or unit | |
Citation | VESELÁKOVÁ, Jana. Případové studie - Vzdělávání nadaných žáků v matematice na 2. stupni základních škol. Online. Svět nadání. 2025, XIII, No 2, p. 24-48. |
web | https://zapojmevsechny.cz/clanek/1021-svet-nadani-cislo-2-rocnik-xiii-2024 |
Description | Příspěvek prezentuje zjištění ohledně vzdělávání nadaných žáků v matematice ve dvou různých vzdělávacích prostředích (běžná heterogenní třída ZŠ a třída s rozšířenou výukou matematiky ZŠ). Cílem výzkumného šetření bylo popsat, jaká podpůrná opatření jsou poskytována nadaným žákům v matematice na 2. stupni ZŠ a jak samotní nadaní žáci vnímají výuku matematiky z hlediska jejich rozvoje a individuálních potřeb. Data z kvalitativního výzkumného šetření byla získána pomocí zúčastněného pozorování výuky matematiky, polostrukturovaných rozhovorů s nadanými žáky a obsahové analýzy Doporučení z pedagogicko-psychologických poraden pro nadané žáky. Data byla analyzována prostřednictvím standardních kódovacích procedur. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že nadaní žáci ve třídě s rozšířenou výukou matematiky měli častěji k dispozici diferencované úkoly, zatímco v běžné třídě byla podpora jejich potřeb omezená, což pro ně může být z hlediska rozvoje nedostatečné. Nadaní žáci mají v oblibě logické úlohy a preferují skupinovou práci. V případě samostatné práce vítají následnou diskusi nad různými způsoby řešení se svými spolužáky. Výuku matematiky by nadaní žáci uvítali náročnější, avšak zároveň vnímají, že pro jejich spolužáky je tento předmět poměrně obtížný. |