Smyčky touhy. Gilles Deleuze, David Lynch a filmová imaginace

Přednáška doc. Michaely Fišerové představí filosofickou koncepci „smyček touhy“ ve filmové imaginaci režiséra Davida Lynche. Ve svých vrcholných filmových dílech, jako jsou Mulholland DriveLost Highway, Lynch vytváří montáže obrazů negativní touhy, jako jsou žárlivost, závist, vina a stud, a vplétá je do mnohosti afektivních návratů, které současně odkrývají i zakrývají imaginární událost „zločinu“. Jak v přednášce ukážu, k Lynchově kinematografické imaginaci nelze přistoupit přímo, protože je budována rizomaticky, skrz afektivní smyčky. Navrhuji proto sledovat tyto smyčky touhy skrz četbu teorie filmové imaginace Gilla Deleuze, která pro tento účel nabízí užitečné filosofické pojmy, jako jsou obraz-krystal, stávání, intenzita, montážasambláž. Srovnání pojetí filmového imaginárna v Deleuzeově a Lynchově tvorbě ukáže paralely v jejich portrétním umění ve filosofii a ve filmu, které cíleně generují portréty mysli coby simulakra.

Načítám mapu…

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info