Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
vedoucí katedry – Katedra psychologie
korespondenční adresa:
Poříčí 623/7, 603 00 Brno
kancelář: bud. D/2036
Poříčí 538/31
603 00 Brno
telefon: | 549 49 3424 |
---|---|
e‑mail: |
sociální a akademické sítě: |
---|
Životopis
- Identifikace osoby
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. Narozen 27. března 1973 v Hradci Králové. Ženatý, manželka Tereza, dcera Emilka, syn František a dcera Stázinka.
- Pracoviště
- Funkce na pracovišti
- vedoucí katedry
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- 2000: Mgr. - obor Psychologie - jednooborová
- 2000: Mgr. - obor Pedagogika - jednooborová
- 2007: Ph.D. - obor Psychologie (sociální psychologie)
- Pedagogická činnost
- od roku 1995 - spolupráce s CDV MU při realizaci různých projektů dalšího vzdělávání učitelů, ředitelů škol a školních inspektorů
- od roku 1999 - Fakulta sociálních studií - výuka (KPsych): Psychologie ve výchově a vzdělávání (PSY110, PSY710); vedení diplomových prací
- od roku 2000 - Pedagogická fakulta - výuka (KPsych): Přednášky a semináře z pedagogické psychologie, Semináře a přednášky k sociální psychologii; vedení diplomových prací
- od roku 2008 - Filosofická fakulta - výuka (ÚPV): Psychologie ve výchově a vzdělávání
- od roku 2011 - Přírodovědecká fakulta - výuka (ÚPV): Psychologie výchovy a vzdělávání
- od roku 2012 - spolupráce s NIDV při realizaci různých projektů dalšího vzdělávání
- Vědeckovýzkumná činnost
- 2017-2019 spoluřešitel projektu Společenství praxe – platforma pro rozvoj klíčových kompetencí (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000659)
- 2017-2019 spoluřešitel projektu Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotností (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000664)
- 2016 -2018 spoluřešitel projektu Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy (GA16-02177S)
- od r. 2015 do r. 2017 - spoluřešitel projektu GAČR 15-12956S Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
- od r. 2013 do r. 2015 - spoluřešitel projektu GAČR 13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství
- od r. 2012 do r. 2015 - odborný asistent Katedra psychologie FSS MU (CZ.1.07/2.2.00/28.0238 Inovací bakalářských studijních programů k lepší zaměstnatelnosti a CZ.1.07/2.2.00/28.0225 Internacionalizace, inovace, praxe: sociálně-vědní vzdělávání pro 21. století)
- od r. 2012 do r. 2015 - odborný asistent Pedagogická fakulta MU (CZ.1.07/2.2.00/28.0040 Tvorba a inovace vzdělávacích programů a profesních praxí)
- od r. 2012 do r. 2015 - spoluřešitel grantu v Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny FSS MU (P407/12/0854; Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity)
- od r. 2010 do r. 2012 - spoluřešitel (s dr. A. Neusarem a dr. S. Ježkem) za Katedru psychologie FSS MU v projektu EUROPLAT - European Network for Psychology Learning and Teaching (155981-LLP-1-2009-UK-ERASMUS)
- od. r. 2009 do r. 2012 - člen panelu expertů národního projektu MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014; plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“)
- od r. 2005 do r. 2011 - vědecko-výzkumný a vývojový pracovník; Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny (MSM0021622406 Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny: vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti)
- od r. 2003 do r. 2005 - spoluřešitel grantu Mgr. S. Ježka Sociální klima školy (GAČR 406/03/0940)
- od r. 2000 do r. 2004 - vědecko-výzkumný a vývojový pracovník Centra výzkumu vývoje osobnosti v sociálních a etnických kontextech CEZ:J07/98:142300002 Děti, mládež a rodina v transformaci)
- od r. 1997 do r. 2000 - vědecko-výzkumný a vývojový pracovník Centrum výzkumu dětí, mládeže a rodiny - LONG 2
(CEZ:J07/98:142300002 Děti, mládež a rodina v transformaci) - od r. 1998 do r. 2000 - koordinátor projektu Pracovní skupina pro romskou rodinu a dítě - Projekt podpora optimálního vývoje osobnosti a intelektu dětí ze znevýhodněného sociokulturního prostředí jako cesta k respektování lidských práv
(CEZ:J07/98:142300001 Etnika, minority a marginalizované skupiny)
- Akademické stáže
- 16. 5. - 24. 5. 1998 - Nottingham University, Velká Británie
- 9.8. - 15.8. 1999 - School of Behavioural and Communication Sciences, University of Ulster at Magee College,Londonderry, Northern Ireland, Velká Británie
- Mimouniversitní aktivity
- člen Českomoravské psychologické společnosti - vedoucí sekce pro výuku psychologie
- člen České asociace pedagogického výzkumu - člen výboru
- člen Asociace školní psychologie SR a ČR - do r. 2023 člen výboru asociace a předseda
- Ocenění vědeckou komunitou
- od r. 2015 člen redakční rady časopisu Školní psycholog
od r. 2013 člen redakční rady časopisu Orbis Scholae
od r. 2013 člen redakční rady časopisu Studia Paedagogica
od r. 2010 do r. 2023 člen redakční rady časopisu Testfórum. Časopis pro psychologickou diagnostiku.
- od r. 2015 člen redakční rady časopisu Školní psycholog
- Vybrané publikace
- HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Tomáš KOHOUTEK, Eva MINAŘÍKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Tomáš JANÍK, Jan MAREŠ a Miroslav JANÍK. Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions. European Journal of Education. Hoboken , NJ USA: John Wiley & Sons, 2020, roč. 55, č. 2, s. 275- 291. ISSN 0141-8211. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1111/ejed.12373. URL info
- VLČKOVÁ, Kateřina, Petr KVĚTON, Stanislav JEŽEK, Jan MAREŠ a Kateřina LOJDOVÁ. Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 24, č. 1, s. 135-155. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2019-1-6. full text SP info
- MAREŠ, Jan, Kateřina VLČKOVÁ a Petr KVĚTON. Questionnaire adaptation. In EERA Summer School 2019. 2019. info
- CHVÁL, Martin a Jan MAREŠ. Jak zjistíme klima ve škole? In Jana Hrubá, Martin Chvál. Na cestě ke kvalitní škole. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 165-169. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-392-3. URL info
- VLČKOVÁ, Kateřina, Jan MAREŠ, Stanislav JEŽEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Báze moci učitele: česká adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale. Studia Paedagogica. FF MU Brno: ÚVP FF MU, 2017, roč. 22, č. 1, s. 87-112. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2017-1-6. full text SP info
- MAREŠ, Jan a Tomáš KOHOUTEK. Well-being začínajících učitelů - výzkumná studie. In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu Hradec Králové. 2017. URL info
- MAREŠ, Jan a Jiří MAREŠ. Autonomie dospívajícího jedince: složitý proces, nejistý výsledek. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2014, roč. 64, č. 1, s. 81-98. ISSN 0031-3815. URL info
- MAREŠ, Jan. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky? Testforum. 2013, roč. 2, č. 2013, s. 3-12, 9 s. ISSN 1805-9147. URL info
- MAREŠ, Jan a Kateřina VLČKOVÁ. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace. Brno: ČPdS, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-455. Full-text v časopisu Pedagogická orientace 2013/4 info
- MAREŠ, Jan. Stát se psychologem: příběh vysokoškolského studia. 1. vyd. Brno: Masarykova unverzita, 2013. ISBN 978-80-210-6385-3. URL info
- LUKAS, Josef a Jan MAREŠ. Internetová prezentace školy. Posuzovací arch. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-58-3. Manuál Evaluační nástroj info
- KOHOUTEK, Tomáš a Jan MAREŠ. Anketa pro učitele. Anketa škole na míru. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87063-73-6. URL info
- KOHOUTEK, Tomáš a Jan MAREŠ. Anketa pro žáky. Anketa škole na míru. Praha: NÚV, 2012. ISBN 978-80-87652-94-7. URL info
- MAREŠ, Jan, Stanislav JEŽEK, Helena GRECMANOVÁ a Miroslav DOPITA. Klima školy. Soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. 1. revidovaná verze. Praha: NÚV, 2012, 48 s. ISBN 978-80-87652-89-3. URL info
- JEŽEK, Stanislav, Aleš NEUSAR a Jan MAREŠ. Employability of psychology graduates with a post-Bologna Bachelor’s or Master’s Degree. York: Department of Psychology, University of York, 2012, 68 s. URL info
- MAREŠ, Jan. Jak neměřit ve třídě. 2011, 7 s. Studia Paedagogica, Vol. 16, No. 1. ISSN 1803-7437. Plný text recenze info
- MAREŠ, Jan, Lenka LACINOVÁ a Stanislav JEŽEK. Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů. In Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2011, s. 197-209. ISBN 978-80-246-2043-5. info
- KOHOUTEK, Tomáš a Jan MAREŠ. Ankety pro rodiče. Anketa škole na míru. Praha: NÚV, 2011. ISBN 978-80-87063-49-1. Manuál Evaluační nástroj info
- MAREŠ, Jan a Josef LUKAS. Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí. Orbis Scholae. Praha: PedF UK, 2009, roč. 3/2009, č. 1, s. 63-78, 15 s. ISSN 1802-4637. URL info
- KOHOUTEK, Tomáš, Jan MAREŠ a Stanislav JEŽEK. Changes in Coping During Adolescence: Possible Conceptualisations. Studia psychologica: časopis pre základný výskum v psychologických vedách. Bratislava: Slovak Academic Press, 2009, roč. 51/2009, 2-3, s. 167-182. ISSN 0039-3320. URL info
- MAREŠ, Jan a Josef LUKAS. Internetové prezentace základních škol jako možný indikátor jejich vnitřního sociálního prostředí. Pedagogika. Praha, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 4-20. ISSN 0031-3815. URL info
- BERAN, Jan, Jan MAREŠ a Stanislav JEŽEK. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae. Praha, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 111-130, 19 s. ISSN 1802-4637. URL info
- ŠAFÁŘOVÁ, Michaela, Stanislav JEŽEK a Jan MAREŠ. Jedenáctileté dítě ve škole. Eds. - Vladimír Smékal, Lenka Lacinová, Lubomír Kukla. In Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004, s. 172-186, 14 s. Edice psychologie. ISBN 80-86598-84-5. info
- MAREŠ, Jan a Stanislav JEŽEK. Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů. Psychológia a patopsychológia. Bratislava (SR): VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2003, roč. 37/2002, č. 2, s. 134-147. ISSN 0555-5574. URL info
- MAREŠ, Jan a Stanislav JEŽEK. Sociální prostředí školy očima adolescentů. In Utváření a vývoj osobnosti. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, s. 173-189. edice psychologie, sv. 1. ISBN 80-85947-83-8. info
- ČIŽINSKÝ, Daniel a Jan MAREŠ. HYPERTEXT, HYPERMÉDIA - MOŽNOSTI VYUŽITÍ VE ŠKOLE. Pedagogika. Praha: PedF UK Praha, 1998, XLVIII, č. 3, s. 243-255. ISSN 0031-3815. časopis Pedagogika info
23. 1. 2024