doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
výzkumný pracovník – Katedra pedagogiky
korespondenční adresa:
Poříčí 623/7, 603 00 Brno
kancelář: 5014
Poříčí 997/31a
603 00 Brno
telefon: | 549 49 4298 |
---|---|
e‑mail: |
sociální a akademické sítě: |
---|
- Medailonky
- Medailonek pro akademiky:
Vystudoval učitelství zeměpisu a občanské výchovy pro základní školy na Pedagogické fakultě MU a zde také absolvoval doktorské studium v oboru Pedagogika (2008, školitel doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.) a habilitační řízení v oboru Pedagogika (2016). V letech 2008–2018 působil na Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU. Od roku 2016 do roku 2024 působil na katedře geografie PdF MU, kde se věnoval přípravě budoucích učitelů geografie v pregraduálním i v celoživotním vzdělávání a výzkumu geografického vzdělávání. Od roku 2024 pracuje jako výzkumný pracovník na Katedře pedagogiky PdF MU a současně je docentem na Katedře pedagogiky a andragogiky Ostravské univerzity. V minulosti byl řešitelem čtyř projektů GAČR: kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce geografie, vizuálie v geografickém vzdělávání, pojetí výuky geografie. Působí v redakčních radách časopisů Zeitschrift für Geographiedidaktik/Journal of Geography Education, European Journal of Geography a Geografie. Na částečný úvazek vyučuje geografii na základní škole.
ResearcherID: D-2442-2013
http://orcid.org/0000-0002-6312-5025
- Medailonek pro normální lidi:
Petr Knecht působí jako výzkumník na Katedře pedagogiky PdF MU a jako vzdělavatel učitelů na Katedře pedagogiky a andragogiky PdF OSU. Aktuálně se na na poli výzkumu i výuky zabývá pedagogikou, obecnou didaktikou, zaměřuje se také na geografii a různé způsoby jejího zprostředkování v přípravě učitelů a ve školním vzdělávání. Na částečný úvazek vyučuje geografii na základní škole. Výuka na vysoké i základní škole mu dělá radost. Rád čte i píše, přemýšlí, inovuje a zkouší nové věci. Chyby, kterých se dopouští, vnímá jako výzvu k reflexi a následnému zlepšení.
- Medailonek pro akademiky:
- Pracoviště
- Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Katedra pedagogiky: výzkumník
Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
Katedra pedagogiky a andragogiky: docent
- Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
- Funkce na pracovišti
- Výzkumný pracovník
- Vzdělání a akademická kvalifikace
- Mgr., Učitelství pro základní školy, Učitelství pro základní školy OV - ZE, PED MUNI (datum ukončení 2.6.2004)
- Ph.D., pedagogika, PED MUNI (datum ukončení 6.3. 2008)
- doc., pedagogika, PED MUNI (datum jmenování 1.3. 2016)
- Přehled zaměstnání
- 2005 - dosud: ZŠ Kotlářská 4, Brno
-
2008 - 2018: Institut výzkumu školního vzdělávání PED MUNI
2016 - 2024: Katedra geografie PED MUNI
2024 - 2025: Katedra pedagogiky PED MUNI
2024 - dosud: Katedra pedaogiky a andragogiky OSU
- Pedagogická činnost
- Učitel zeměpisu na ZŠ
- Přednášky, semináře a workshopy pro studenty Bc, Mgr. a Ph.D. studia na PED MUNI a OSU
- Vědeckovýzkumná činnost
- Výzkum kurikula
- Výzkum učebnic
- Výzkum geografického vzdělávání
- Řešitel 4 výzkumných projektů Grantové agentury České republiky
- 2012–2014 P407/12/P059 Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce (řešitel, poskytovatel GAČR)
- 2016–2018 16-01003S Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání (spoluřešitel, poskytovatel GAČR)
- 2018–2020 18-08315S Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů (řešitel, poskytovatel GAČR)
- 2023-2025 GA23-05617S Pojetí výuky geografie: ověřování ekologické validity výzkumného nástroje (řešitel, poskytovatel GAČR)
- Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
- Krátkodobé stáže (1-3 týdny):
- Universidad de Alcalá, Teacher Training Institute in Guadalajara, Španělsko (2005, 2 týdny)
- Georg Eckert Institute, Braunschweig, Německo (2006, 2 týdny)
- Universidade do Minho, Braga, Portugalsko (2006, 2 týdny)
- Vzdělávací kurz Human Rights Education in Multicultural European Societies, OBSE, Varšava, Polsko (2006, 1 týden)
- European Educational Research Association Summer School, LISUM Ludwigsfelde, Německo (2007, 1 týden)
- University of Education Karlsruhe Dept. for Social and Scientific Studies in Primary Education, Německo (2007, 1 týden)
- Aristotle University of Thessaloniki, Department of Primary Geography, Řecko (2009, 1 týden)
- Augsburg University, Department of Educational Science, Německo (2012, 1 týden)
- Georg Eckert Institute, Braunschweig, Německo (2013, 2 týdny)
- Georg Eckert Institute, Braunschweig, Německo (2014, 3 týdny)
- Pedagogical University Cracow, Department of Geography, Polsko (2021, 1 týden)
- Augsburg University, Department of Geography, Německo (2022, 1 týden)
-
University of Ljubljana, Department of Geography, Slovinsko (2022, 1 týden)
Dlouhodobé stáže:
Stáží delších než 3 týdny mám málo, neboť na částečný úvazek vyučuji na základní škole. - 1. 1. 2007 – 31. 5. 2007: University College of Teacher Education Vienna/Krems (KPH), Wien, Erasmus+, AUT
- Krátkodobé stáže (1-3 týdny):
- Universitní aktivity
- Člen redakční rady časopisu Universitas (2014-2017)
- Člen vědecké rady PED MUNI (2019-2023,2023-???)
- Předseda oborové rady DSP Didaktika geografie (2018-2024)
- Mimouniversitní aktivity
- Aktuální aktivity:
- Člen vědecké rady Pedagogické fakulty Ostravské univerzity (2021-současnost).
- Člen výboru Int. Association for Research on Textbooks and Educational Media (IARTEM; 2024-2026)
- Člen panelu GAČR Pedagogika, Psychologie (2021-2023, 2023-2024)
- Člen oborové rady DSP Pedagogika (PedF UK; 2018-současnost)
- Člen oborové rady DSP Didaktika geografie (PřF UK; 2021-současnost)
- Člen redakční rady časopisu Zeitschrift für Geographiedidaktik/Journal of Geography Education (2019-současnost)
- Člen redakční rady časopisu European Journal of Geography (2023-současnost)
-
Člen redakční rady časopisu Geografie (2021-současnost)
-
Aktivity v minulosti:
- Člen oborové rady DSP Obecná geografie (PřF UK; 2019-2021)
- Člen redakční rady časopisu Review of International Geographical Education Online (RIGEO; 2011-2021)
- Člen redakční rady časopisu Geografické rozhledy (2017-2021)
- Člen expertní skupiny pro geografické vzdělávání MŠMT ČR (2012-2020)
- Vedoucí redaktor a předseda redakční rady časopisu Pedagogická orientace (2015-2018)
- Člen výboru České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV; 2012-2014, 2014-2017)
-
Člen hlavního výboru České pedagogické společnosti (2015-2018)
-
Členství ve vědeckých společnostech:
- Česká asociace pedagogického výzkumu (ČAPV)
- Česká geografická společnost (ČGS)
- International Society for Historic and Systematic Research on Textbooks
- International Association for Research on Textbooks and Educational Media (IARTEM)
- Aktuální aktivity:
- Ocenění vědeckou komunitou
- Stipendium na Georg Eckert Institute for International Textbook Research (2007 a 2014; Braunschweig, Německo)
-
Členství v redakčních radách časopisů Zeitschrift für Geographiedidaktik/Journal of Geography Education, Geografie a European Journal of Geography
- Vybrané publikace
- SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT a Eduard HOFMANN. Studying Geography Teaching: First-Year Undergraduate Students’ Concerns and Expectations. Annals of the American Association of Geographers. United States: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2024, roč. 114, č. 6, s. 1251-1267. ISSN 2469-4452. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/24694452.2024.2350994. URL info
- KNECHT, Petr a Michaela SPURNÁ. Does specialization in geography teaching determine teachers' conceptions of geography teaching? International Research in Geographical and Environmental Education. London: Taylor & Francis, Routledge, 2022, roč. 31, č. 3, s. 242-260. ISSN 1038-2046. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/10382046.2021.1970967. URL info
- SPURNÁ, Michaela, Petr KNECHT a Hana SVOBODOVÁ. Perspectives on geography education in the Czech National Curriculum. International Research in Geographical and Environmental Education. Taylor & Francis, 2021, roč. 30, č. 2, s. 164-180. ISSN 1038-2046. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/10382046.2020.1789807. URL URL info
- KNECHT, Petr, Michaela SPURNÁ a Hana SVOBODOVÁ. Czech secondary pre-service teachers’ conceptions of geography. Journal of Geography in Higher Education. 2020, roč. 44, č. 3, s. 458-473. ISSN 0309-8265. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/03098265.2020.1712687. URL info
- PEŠKOVÁ, Karolína, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT. Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later. Center for Educational Policy Studies Journal. 2019, roč. 9, č. 2, s. 73-97. ISSN 1855-9719. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.26529/cepsj.560. URL info
- JANÍK, Tomáš, Tomáš JANKO, Karolína PEŠKOVÁ, Petr KNECHT a Michaela SPURNÁ. Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation. Human Affairs-Postdisciplinary Humanities Social Sciences Quarterly. Berlin: WALTER DE GRUYTER GMBH, 2018, roč. 28, č. 1, s. 54-70. ISSN 1210-3055. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1515/humaff-2018-0006. URL info
- HOFMANN, Eduard, Hana SVOBODOVÁ a Petr KNECHT. Geography Curriculum in Czechia: Challenging Opportunities. In Karvánková, P., Popjaková, D., Vančura, M., Mládek, J. (Eds.). Current Topics in Czech and Central European Geography Education. 1. vyd. Switzerland: Springer International Publishing AG Schwitzerland, 2017, s. 15-32. Springer Nature. ISBN 978-3-319-43613-5. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-43614-2_2. URL info
- KNECHT, Petr a Veronika NAJVAROVÁ. How Do Students Rate Textbooks? A Review of Research and Ongoing Challenges for Textbook Research and Textbook Production. Journal of Educational Media, Memory, and Society. 2010, roč. 2, č. 1, s. 1-16. ISSN 2041-6938. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3167/jemms.2010.020101. URL info
23. 9. 2024