![Studijní programy](https://cdn.muni.cz/media/3757910/studijni-programy-student-jde-chodbou-masarykova-univerzita.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133754493890000000&heightratio=0.5&width=278)
ShanghaiRanking - GRAS (Global Ranking of Academic Subjects)
Aktuální umístění MU v oborových žebříčcích ShanghaiRanking
151–200 – Geography
201–300 – Law
201–300 – Biological Sciences
201–300 – Veterinary Sciences
201–300 – Ecology
301–400 – Environmental Science & Engineering
301–400 – Biotechnology
301–400 – Political Sciences
301–400 – Psychology
301–400 – Agricultural Sciences
301–400 – Mathematics
301–400 – Medical Technology
301–400 – Clinical Medicine
401–500 – Earth Sciences
401–500 – Public Health
Kromě hlavního žebříčku sestavuje ShanghaiRanking také oborové hodnocení Global Ranking of Academic Subjects. První výstupy hodnocení podle oborů začala společnost vydávat již v roce 2009, se zavedením vylepšené metodiky byl následně v roce 2017 poprvé zveřejněn globální žebříček akademických oborů (GRAS). GRAS pro rok 2024 obsahuje samostatné žebříčky v 55 oborech z oblasti přírodních věd, technických věd, zemědělských věd, lékařských věd a společenských věd. V žebříčcích je souhrnně uvedeno více než 1 900 univerzit z 96 zemí.
V metodologii žebříčku nastala v roce 2024 významná změna, došlo k přidání čtyř nových indikátorů a rozdělení všech 9 indikátorů žebříčku do 5 kategorií. Nově sledované indikátory oceňují instituce za kvalitní portfolio zaměstnanců ať již ohledem udělených významných ocenění, citovanosti či zastoupení v řídících orgánech mezinárodních akademických institucí a redakcích odborných periodik těchto zaměstnanců.
MU se v r. 2024 umístila v 15 z 55 oborových žebříčků, což je o 2 více, než v roce předchozím. Svou pozici zlepšila, nebo se nově umístila v 6 žebříčcích, v 7 pozici udržela a ve 2 žebříčcích si naopak pořadím pohoršila. Nejlepšího umístění dosahuje MU v žebříčku Geography na pozici 151.–200. celosvětově.
V oborových žebříčcích se umístilo 14 českých VŠ, tedy o 3 více, než v předchozím roce: UK s umístěním ve 20 oborech, MU v 15, ČZU v 8, VUT v 7, UPOL a VŠCHT v 5, JČU ve 4, ČVUT, MENDELU a VŠE po 2, TUL, UHK, UTB Zlín a VETUNI po 1 umístění.
Metodologie:
Žebříček GRAS využívá k měření výkonnosti univerzit v příslušných oborech jinou sadu objektivních ukazatelů, než je tomu u žebříčku ARWU. Původní sadu pěti kvantitativních indikátorů rozšířil v roce 2024 na devět, členěných do pěti kategorií. Těmi jsou World-Class Faculty (zahrnuje všechny nové indikátory, tedy Laureate, HCR, Editor a Leadership), World-Class Output (indikátory TJ a Award), High Quality Research (indikátor Q1), Research impact (indikátor CNCI) a International Collaboration (indikátor IC). Stejně jako ARWU bere i GRAS v potaz pouze typy publikací Article a bibliometrické podklady čerpá z Web of Science potažmo InCites.
Doplňujícím zdrojem informací pro oborové žebříčky je průzkum Academic Excellence Survey (AES), který od roku 2017 provádí společnost ShanghaiRanking. Do dubna 2024 se průzkumu zúčastnilo již 1 551 akademiků ze 121 univerzit, 21 zemí a 64 různých oborů. Průzkum klade respondentům tři základní otázky, které zodpovídají ve vazbě na svůj hlavní profesionální obor. Mají tedy jmenovat nejlepší odborné časopisy, nejvlivnější a nejdůvěryhodnější mezinárodní ocenění a klíčové mezinárodní organizace ve svém oboru. Pro obor Computer Science & Engineering je poptáván také seznam nejvýznamnějších konferencí.
Výsledky průzkumu identifikují 170 respektovaných časopisů, 46 významných ocenění, 22 klíčových akademických organizací napříč obory a 26 konferencí pro obor Computer Science & Engineering. Z takto vytipovaných zdrojů čerpají jednotlivé oborové žebříčky GRAS následně informace pro své hodnocení.
Výkon všech institucí v každém z indikátorů je v rámci konkrétního oborového žebříčku převeden na škálu 0-100, kde skóre 100 získává nejlépe hodnocená instituce. Výsledné skóre konkrétní instituce v daném oborovém žebříčku je pak součtem vážených skóre jednotlivých indikátorů. Každý z oborových žebříčků přitom váží stejné indikátory jiným podílem, aby se zohlednila oborová specifika a výsledky byly co možno nejobjektivnější.
-
Indikátory žebříčku GRAS
Laureate - Laureáti mezinárodních akademických ocenění
Počet současných zaměstnanců instituce, kteří jsou držiteli významného mezinárodního akademického ocenění ve svém oboru.
-
HCR - Vysoce citovaní vědci
Počet akademických a VaV pracovníků instituce na aktuálním seznamu Highly Cited Researchers společnosti Clarivate.
-
Editor - šéfredaktoři mezinárodních odborných periodik
Počet zaměstnanců instituce, kteří současně zastávají pozici šéfredaktora či zástupce šéfredaktora v mezinárodních odborných časopisech indexovaných SCIE, SSCI a AHCI podle aktuálního Journal Citation Report (JCR) společnosti Clarivate.
-
Leadership - předsednictví v mezinárodních akademických organizacích
Počet zaměstnanců instituce, kteří zároveň zastávají vedoucí roli v klíčových mezinárodních akademických organizacích ve svém oboru. Relevantními pozicemi jsou President, Vice President, Secretary General, Associate General Secretary a vedoucí funkce v řídících orgánech, jako jsou výkonné výbory, představenstva nebo rady.
-
TJ - Počet článků v Top časopisech podle AES
Počet článků v rámci daného oboru publikovaných v nejlepších časopisech nebo na nejlepších konferencích a to v pětiletém referenčním obodobí. Top časopisy nebo Top konference jsou nominovány významnými vědci prostřednictvím průzkumu akademické excelence ShanghaiRanking (Academic Excellence Survey, AES).
-
Award - Počet oceněných zaměstnanců
Počet akademiků, kteří získali významné ocenění počínaje rokem 1991 a v době získání ceny byli zaměstnáni na příslušné instituci. Pokud byl výzkumný pracovník v době získání ceny již v důchodu, započítává se instituce, kde zastával poslední akademickou funkci.
-
Q1 - Počet článků v časopisech v Q1 podle JIF
Počet článků publikovaných institucí v rámci pětiletého referenčního období v daném oboru v časopisech zařazených do kvartilu Q1 podle Journal Impact Factor.
-
CNCI (Category Normalized Citation Impact)
Poměr průměrné citovanosti článků vydaných institucí v daném oboru vůči průměrné citovanosti všech článků ve stejné kategorii, a se stejným rokem vydání. V potaz jsou brány publikace z pětiletého referenčního období. Hodnota CNCI 1 představuje světově průměrný výkon, vyšší než 1 nadprůměrný výkon a nižší než 1 výkon nižší, než průměrný.
-
IC (International collaboration)
Poměr počtu publikací vydaných ve spolupráci se zahraničním autorem k celkovému počtu publikací instituce v příslušném oboru v rámci pětiletého referenčního období.
Váhy indikátorů v jednotlivých oborových žebříčcích GRAS
Fields |
Subjects |
World-Class Faculty |
World-Class Output |
High Quality Research |
Research Impact |
International Collaboration |
||||
Laureate |
HCR |
Editor |
Leadership |
TJ |
Award |
Q1 |
CNCI |
IC |
||
Natural Sciences |
Mathematics |
40 |
0 |
60 |
20 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
Physics |
60 |
60 |
60 |
20 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
|
Chemistry |
60 |
60 |
60 |
0 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
|
Earth Sciences |
40 |
40 |
60 |
10 |
100 |
80 |
100 |
50 |
20 |
|
Geography |
0 |
20 |
60 |
10 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Ecology |
0 |
40 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Oceanography |
40 |
0 |
40 |
0 |
80 |
40 |
100 |
50 |
20 |
|
Atmospheric Science |
60 |
40 |
40 |
0 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
|
Engineering |
Mechanical Engineering |
40 |
20 |
60 |
0 |
60 |
60 |
100 |
50 |
20 |
Electrical & Electronic Engineering |
40 |
20 |
40 |
10 |
40 |
80 |
100 |
50 |
20 |
|
Automation & Control |
40 |
40 |
60 |
0 |
80 |
60 |
100 |
50 |
20 |
|
Telecommunication Engineering |
40 |
20 |
20 |
20 |
100 |
60 |
100 |
50 |
20 |
|
Instruments Science & Technology |
0 |
0 |
20 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Biomedical Engineering |
0 |
20 |
60 |
0 |
60 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Computer Science & Engineering |
60 |
40 |
40 |
20 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
|
Civil Engineering |
0 |
0 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Chemical Engineering |
40 |
20 |
40 |
0 |
100 |
20 |
100 |
50 |
20 |
|
Materials Science & Engineering |
60 |
60 |
60 |
10 |
80 |
100 |
100 |
50 |
20 |
|
Nanoscience & Nanotechnology |
0 |
0 |
40 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Energy Science & Engineering |
20 |
20 |
60 |
0 |
100 |
20 |
100 |
50 |
20 |
|
Environmental Science & Engineering |
20 |
60 |
60 |
0 |
100 |
40 |
100 |
50 |
20 |
|
Water Resources |
20 |
20 |
60 |
0 |
100 |
40 |
100 |
50 |
20 |
|
Food Science & Technology |
0 |
20 |
40 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Biotechnology |
0 |
20 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Aerospace Engineering |
0 |
0 |
40 |
0 |
80 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Marine/Ocean Engineering |
20 |
0 |
20 |
0 |
40 |
20 |
100 |
50 |
20 |
|
Transportation Science & Technology |
0 |
20 |
20 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Remote Sensing |
0 |
20 |
20 |
0 |
80 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Mining & Mineral Engineering |
0 |
0 |
40 |
0 |
40 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Metallurgical Engineering |
20 |
0 |
40 |
0 |
100 |
20 |
100 |
50 |
20 |
|
Textile Science & Engineering |
0 |
0 |
40 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Life Sciences |
Biological Sciences |
20 |
60 |
60 |
0 |
100 |
80 |
100 |
50 |
20 |
Human Biological Sciences |
20 |
40 |
60 |
0 |
100 |
40 |
100 |
50 |
20 |
|
Agricultural Sciences |
0 |
40 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Veterinary Sciences |
0 |
0 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Medical Sciences |
Clinical Medicine |
60 |
60 |
60 |
0 |
100 |
100 |
100 |
50 |
20 |
Public Health |
0 |
60 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Dentistry & Oral Sciences |
40 |
0 |
40 |
10 |
60 |
80 |
100 |
50 |
20 |
|
Nursing |
40 |
0 |
40 |
0 |
80 |
60 |
100 |
50 |
20 |
|
Medical Technology |
40 |
20 |
60 |
0 |
60 |
80 |
100 |
50 |
20 |
|
Pharmacy & Pharmaceutical Sciences |
0 |
40 |
60 |
0 |
40 |
20 |
100 |
50 |
20 |
|
Social Sciences |
Economics |
40 |
20 |
60 |
10 |
100 |
100 |
100 |
50 |
10 |
Statistics |
40 |
20 |
40 |
0 |
100 |
80 |
100 |
50 |
10 |
|
Law |
0 |
0 |
60 |
0 |
40 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Political Sciences |
60 |
20 |
60 |
20 |
80 |
100 |
100 |
50 |
10 |
|
Sociology |
0 |
0 |
60 |
0 |
80 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Education |
0 |
0 |
60 |
0 |
40 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Communication |
0 |
0 |
60 |
20 |
100 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Psychology |
40 |
60 |
60 |
0 |
80 |
40 |
100 |
50 |
10 |
|
Business Administration |
0 |
20 |
60 |
0 |
100 |
0 |
100 |
50 |
20 |
|
Finance |
0 |
20 |
40 |
20 |
100 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Management |
0 |
20 |
60 |
10 |
100 |
0 |
100 |
50 |
10 |
|
Public Administration |
40 |
20 |
40 |
0 |
80 |
20 |
100 |
50 |
10 |
|
Hospitality & Tourism Management |
40 |
40 |
40 |
0 |
100 |
60 |
100 |
50 |
10 |
|
Library & Information Science |
20 |
20 |
40 |
0 |
80 |
20 |
100 |
50 |
20 |