Školní pedagogika

Doktorské studium v prezenční nebo kombinované formě.

Program je možné studovat pouze jednooborově.

Co se naučíte

Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.

„Cesta pod povrch edukační reality.“

Praxe

Praxe má specifický charakter - vytváří se při ní příležitost pro propojené rozvíjení výzkumných a pedagogických dovedností doktorandů. Rámcově je vymezena předmětem "Výzkumné praktikum/stáž", přičemž parametry její realizace jsou případ od případu vyjednány mezi doktorandem, školitelem a vyučujícím předmětu "Výzkumné praktikum/stáž" tak, aby co nejlépe plnila svůj účel.

Uplatnění absolventů

Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách pedagogiky pedagogických, filozofických a podobně zaměřených fakult, dále v různých vzdělávacích organizacích a výzkumných (vývojových) pracovištích, v oblasti poradenství nebo managmentu a v pedagogické praxi.

Podmínky přijetí

Údaje z předchozího přijímacího řízení (přihlášky 1. 8. – 30. 11. 2024)

Přihláška ke studiu v DSP se podává pouze v elektronické podobě. Pokyny k podání elektronické přihlášky jsou zveřejněny na adrese http://is.muni.cz/prihlaska/. Součástí elektronické přihlášky je název tématu výzkumného zaměření česky a anglicky a jméno předpokládaného školitele. Před podáním přihlášky je potřeba kontaktovat budoucího školitele a zkonzultovat s ním navržené téma a domluvit se na budoucí spolupráci. Seznam školitelů a oborových rad doktorských studijních oborů/programů naleznete u konkrétního oboru/programu na stránce https://www.ped.muni.cz/pro-uchazece/doktorske-studium. K elektronické přihlášce přikládá uchazeč následující materiály: - strukturovaný životopis (případně s připojeným seznamem publikační činnosti), - doklady o dosaženém vzdělání, - text specifikující výzkumné zaměření disertační práce, - přehled odborné činnosti uchazeče v oboru příslušného doktorského programu, seznam případných uveřejněných výsledků resp. výsledků přijatých k uveřejnění, - volitelně může doložit také další materiály prokazující jeho studijní schopnosti a aktivní/zodpovědný přístup ke studiu (např. formou profesního a oborového portfolia s relevantními doporučující dopisy od VŠ pedagogů či zaměstnavatelů; zahraniční stáže, apod). Všechny materiály může uchazeč odevzdat osobně nebo zaslat poštou na Oddělení výzkumu, kvality a akademických záležitostí, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno. Přijímací zkoušky probíhají prezenčně. V případě, že se zahraniční uchazeč z vážných důvodů (např. z důvodu vízové povinnosti nebo velké vzdálenosti) nemůže k přijímací zkoušce dostavit osobně, přikládá dále k přihlášce: žádost o vykonání přijímací zkoušky buď distanční formou (s konkrétním zdůvodněním), nebo jiným způsobem.

Kritéria hodnocení

Přijímací zkouška se skládá z:

  • Odborné rozpravy nad předloženým tématem výzkumného zaměření disertační práce zpracovaným uchazečem v rozsahu 6 - 12 normostran - 50 bodů
  • Ověření znalostí z cizího jazyka - 20 bodů
  • Prověření znalostí z vědního oboru - 30 bodů.
Každá část přijímací zkoušky se hodnotí body. Bodová hranice úspěšnosti pro přijetí je 60, přičemž maximálně může uchazeč získat 100 bodů. Současně v žádné ze tří částí přijímací zkoušky nesmí být bodová hodnota nižší než poloviční hodnota z maximálního počtu bodů v dané části. V případě, že podmínky pro přijetí splní větší počet uchazečů, rozhoduje pořadí nejlepších, sestavené podle výsledků přijímací zkoušky.

Doporučená literatura

Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti 1. a 2. díl. Brno: Paido. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P. & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita. Průcha, J. et al. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

Informace o studiu

Zajišťuje Pedagogická fakulta
Typ studia doktorský
Forma prezenční ano
kombinovaná ano
distanční ne
Možnosti studia jednooborově ano
jednooborově se specializací ne
v kombinaci s jiným programem ne
Doba studia 4 roky
Vyučovací jazyk čeština
Oborová rada a oborové komise

Váháte? Máte otázku? Pošlete nám e-mail na

Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Školní pedagogika? Zeptejte se přímo konzultanta programu:

prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Konzultant programu

e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info