Podpora vývoje řeči a jazykových schopností u dětí předškolního věku – současné přístupy a role předškolního pedagoga
Kurz určený pro učitelky/učitele mateřských škol proškolí účastníky v aktuálních přístupech k dětem s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností, neurovývojovými poruchami a poruchami fluence řeči z pozice předškolního pedagoga.
Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.
Termíny kurzu
Období výuky |
jaro 2025
1 semestr výuky Celkem 60 hodin – 10 blokových setkání po 6 hodinách v kombinované formě (kombinace prezenční a online výuky): |
Počet účastníků |
15 až 20
Při počtu účastníků nižším než 15 se kurz nebude konat |
Cena |
6 000 Kč |
Místo konání |
Kombinovaná forma výuky (online a prezenční forma výuky). |
Termín přihlášení
do 31. 1. 2025
(včetně)
Vše o studiu
Co se naučíte
Blok 1 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Současné aspekty vývoje řeči a jazykových schopností. Fáze vývoje řeči a jazyka – co je norma a co ne. Typy dětí a typy dospělých osob z aspektu vývoje komunikační schopnosti. Seznámení s tím, proč a jak dítě komunikuje. Charakteristika typů dětí z hlediska komunikace. Charakteristika typů rodičů a pedagogů z hlediska komunikace.
Blok 2 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Rossettiho kategorizace dětí s rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností v mateřské škole – jak se dítě projevuje, jaké přístupy jsou vhodné a jaké naopak ne, kdy vyhledat pomoc odborníka… Konkrétní příklady z praxe účastníků kurzu. Možnosti screeningového vyšetření, spolupráce s odborníky.
Blok 3 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.): online 6 hodin
Efektivní komunikační strategie sloužící k podpoře jazykových schopností. Kniha jako nástroj napomáhající rozvoji řeči a jazykových schopností dětí. Výběr knih u dětí s opožděním ve vývoji jazykových schopností. Interaktivní čtení.
Blok 4 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.; PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.): prezenčně 6 hodin
Praktické náměty pro rozvoj řeči a jazykových schopností u dětí raného a předškolního věku.
Blok 5 (Mgr. Kateřina Richterová): online 6 hodin
Dítě s neurovývojovou poruchou (vývojová porucha jazyka, PAS…). Projevy dítěte, role předškolního pedagoga.
Blok 6 (PhDr. Jan Dezort, Ph.D.): online 6 hodin
Poruchy fluence řeči v předškolním věku.
Blok 7 (PhDr. Jan Dezort, Ph.D.): prezenčně 6 hodin
Analýza videí.
Blok 8 (Mgr. et. Mgr. Petra Kaválková): online 6 hodin
Dítě s postižením sluchu v mateřské škole.
Blok 9 (Mgr. Marína Štibrányiová): prezenčně 6 hodin
Práce s pomůckami a analýza videí.
Blok 10 (doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.; PhDr. Jan Dezort, Ph.D.; Mgr. Marína Štibrányiová): prezenčně 6 hodin
Praktické ukončení kurzu.
Uplatnění znalostí
Absolvent kurzu:
- získá aktuální teoretické poznatky týkající se vývoje řeči a jazykových schopností v předškolním věku
- bude se orientovat v základní problematice neurovývojových poruch u dětí v mateřské škole
- osvojí si specifika přístupů k dětem s opožděním ve vývoji jazykových schopností v mateřské škole z pozice předškolního pedagoga
- získá dovednosti v efektivních strategiích užívaných při rozvoji komunikační schopnosti dětí v raném a předškolním věku a dokáže je implementovat do praxe předškolního pedagoga v mateřské škole
- osvojí si přístupy k dětem s poruchou fluence řeči v raném a předškolním věku
- bude se orientovat v problematice rozvoje komunikačních a jazykových kompetencí u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku, v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich využití při rozvoji při rozvoji řeči u dětí s postižením sluchu
- dokáže aplikovat získané poznatky na praktické případy u dětí s postižením sluchu
Jak se přihlásit
Přijímací řízení
- Přihlášení na kurz probíhá formou provedení a uhrazení objednávky kurzu v OC MU. Objednávku kurzu provádí sám zájemce na svou osobu.
- Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel (škola), je nutné uvést jako fakturační adresu adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.
- Zájemci, kteří nejsou studenti nebo absolventi MU, uvedou v objednávce do kolonky Poznámka místo narození, příp. i rodné příjmení (z důvodu vystavení osvědčení).
Průběh studia, lektoři
Podmínky pro ukončení
Absolvování kurzu v plném rozsahu, vyplnění evaluačního dotazníku a splnění kolokvia ve formě interaktivního workshopu přístupů k dítěti s deficity ve vývoji komunikační schopnosti a dítěti se sluchovým postižením (analýza případových studií, videonahrávek, práce ve skupině). Absolvent kurzu obdrží papírové tištěné osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání.
Lektoři
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
PhDr. Jan Dezort, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
Mgr. Kateřina Richterová
Mgr. Marína Štibrányiová
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D.
Informace o kurzu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta |
Garant | |
Hodinová dotace | 60 |
Délka vzdělávání v týdnech | 10 |
Váháte?
Máte otázku?
Zajímá vás obsah a podmínky studia kurzu Podpora vývoje řeči a jazykových schopností u dětí předškolního věku – současné přístupy a role předškolního pedagoga? Zeptejte se nás:
Podobné kurzy
Podívejte se na další kurzy s podobným zaměřením: