Informace o projektu
Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
- Kód projektu
- GPP407/11/P091
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2015
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Postdoktorské projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- vědomostní prostor;děti ze sociálně znevýhodněného prostředí;školní zralost;schopnosti potřebné pro školní docházku
Navrhovaný projekt si klade za cíl zmapovat schopnosti nutné pro úspěšné nastartování školní docházky
u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Chce vytvořit novou diagnostickou metodu - pro děti
atraktivní počítačovou hru, metodologicky vycházející z teorie vědomostního prostoru. Jakákoliv akce dítěte (pohyb myší, ukázání na předmět ve hře, kliknutí, změna polohy věcí atd.) bude zaznamenávána a na základě těchto údajů budou sestavovány a analyzovány vědomostní prostory. Tato metoda umožní
sledovat způsoby myšlení dítěte. Projekt počítá s vyšetřením 100 dětí ze sociálně znevýhodněného
prostředí (na začátku přípravné třídy a po absolvování přípravné třídy), v kontrolní skupině bude
vyšetřeny děti na počátku první třídy.
Výsledky výzkumu povedou k formulování doporučení k obsahu výuky přípravných tříd tak, aby výuka
vedla k individuálnímu rozvoji každého dítěte v oblasti schopností nutných pro úspěšnou školní
docházku. V metodologické oblasti je projekt přínosný propagací KST v české psychologické komunitě,
kde se snaží ukázat přínosy překračující omezení klasické testové teorie.
Publikace
Počet publikací: 7
2016
-
Kategorizace jako myšlenková operace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí
Pedagogika, rok: 2016, ročník: ročník 66, vydání: 3
-
Testing of Intellectual Abilities in Various Sociocultural Environments
Sociální pedagogika, rok: 2016, ročník: ročník 4, vydání: 2
2015
-
Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti
Rok: 2015, počet stran: 118 s.
2013
-
Cognition Test
Rok: 2013
-
Teorie vědomostního prostoru
Výzkumné metody v pedagogické praxi, vydání: Vyd. 1, rok: 2013, počet stran: 19 s.
2012
-
Kognitivní schopnosti a jejich interkulturní souvislosti
Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie., rok: 2012, počet stran: 12 s.
2011
-
How to create knowledge space? Different methods for constructing surmise relation in the context of knowledge space theory
Rok: 2011, druh: Konferenční abstrakty