Informace o projektu
Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
- Kód projektu
- GAP407/11/0262
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
- doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc.
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
- Klíčová slova
- kurikulum;výuka;obory;školní vzdělávání
Projekt vychází z analýzy problémů základního vzdělávání identifikovaných českým pedagogickým
výzkumem v letech 2001-2008. Mnohé z nich jsou spojeny s kvalitou kurikula a výuky. S těmito pojmy
se operuje v rámci politických sloganů, chybí však jejich rozpracování ve smyslu vědeckých konstruktů. Cílem projektu je (1) uvést koncepty kvalita kurikula a výuky do českého odborného prostředí, (2)
propracovat nástroje jejich empirického uchopování, (3) realizovat sérii výzkumných studií zaměřených
na aspekty kvality kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání. Řešení projektu je vedeno třemi
principy: (A) systémovost – kvalita kurikula a výuky je zkoumána v širším kontextu kvality školy a kvality školského systému, (B) zaměřenost na obsahy a procesy, (C) propojování přístupu oborově
specifického a obecně oborového – kvalita kurikula a výuky je zkoumána z perspektivy oborových
didaktik (jazykového, matematicko-přírodovědného, společenskovědního, estetického a tělovýchovného
vzdělávání), na základě mezioborové komparace směřuje k zobecnění přesahujícímu zúčastněné obory.
Výsledky
Výsledky řešení projektu byly publikovány formou kolektivní odborné knihy, dvanácti časopiseckých studí (z toho dvě
v angličtině) a dvou kapitol v knize (z toho jedna v němčině). Vedle toho byly výsledky projektu průběžně
prezentovány formou 18 konferenčních sdělení (z toho 4 v angličtině a 3 v němčině), prostřednictvím popularizačních
časopisů a webových stránek.
Cílem projektu bylo (1) uvést koncepty kvalita kurikula a kvalita výuky do českého odborného prostředí, (2)
propracovat nástroje jejich empirického uchopování, (3) realizovat sérii výzkumných studií zaměřených na aspekty
kvality kurikula a kvality výuky v oborech školního vzdělávání. Hodnocení GA ČR: Výsledkem projektu je rozpracování pojetí kvality vzdělávání, které spočívá v kvalitativní analýze struktury výuky a sleduje integritu obsahů, cílů a činností žáků a učitelů. Vytvořený metodický postup lze uplatnit v empirických šetřeních
i ve vzdělávací praxi. Publikační výstupy promyšleně zpracovávají teoretické i empirické výsledky projektu.
Publikace
Počet publikací: 31
2013
-
(Ne)produktivní kultura vyučování a učení jako výsledek (ne)reformy?
Rok: 2013, druh: Vyžádané přednášky
-
Cesty ke zkoumání výuky tělesné výchovy: význam Analýzy didaktické interakce (ADI) a její modifikace (MADI)
Pedagogická orientace, rok: 2013, ročník: roč. 23, vydání: č. 2
-
Der Einsatz von Videotechnik in der Lehrerbildung: Eine Übersicht leitender Ansätze
Videobasierte Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken, rok: 2013, počet stran: 16 s.
-
Jak vyjádřit totéž jinak aneb didaktická znalost obsahu jako předpoklad zprostředkování
Rok: 2013, druh: Vyžádané přednášky
-
Kompetence k učení a možnosti jejího rozvíjení a hodnocení: vymezení pojmu a přehled současných přístupů
Pedagogická orientace, rok: 2013, ročník: 23, vydání: 3, DOI
-
Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky
Rok: 2013, vydání: 1. vyd., počet stran: 434 s.
-
Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů
Fórum pedagogické kinantropologie, rok: 2013
-
Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Mezinárodně srovnávací výzkumy vyučování a učení ve školních třídách a didaktika
Rok: 2013, druh: Vyžádané přednášky
-
Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení
Pedagogická orientace, rok: 2013, ročník: 23, vydání: 5