Informace o projektu
Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků
(METO)
- Kód projektu
- MUNI/A/1018/2010
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
- PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
- Bc. Mgr. Sonia Homolka
- Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
- Mgr. Jana Lukášová
- Mgr. Martin Němec, Ph.D.
- Mgr. Ladislava Nováková, Ph.D.
- Mgr. Zuzana Paseková
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
- Mgr. Kristýna Taušová
- Mgr. Barbara Žurmanová
- Klíčová slova
- Didaktika cizího jazyka, výzkumné metody, vyučování, učení se, kvantitativní výzkum
Projekt je koncipován jako první výzkumný projekt realizovaný v rámci nově otevřeného doktorského studijního oboru Didaktika cizího jazyka. V rámci jeho řešení bude pozornost věnována aktuálním otázkám procesu učení a vyučování cizího jazyka, zejména pak konkrétním metodám vědecké práce v oblasti teoretického bádání i empirických výzkumů, sběru i zpracování dat a jejich interpretace. Rozpracovávány budou metody kvantitativního, kvalitativního i akčního výzkumu.
Výsledky
V rámci řešení projektu byla analyzována problematika metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků, analyzovány aktuální metody výzkumu pedagogického, lingvistického a sociologického se zřetelem k jejich synergickým účinkům v oblasti výzkumu učení a vyučování cizích jazyků. Zároveň byla identifikována specifika výzkumu v didaktice cizích jazyků a diskutovány možnosti aplikace různých designů výzkumu. Analýza i odborné diskuse byly vedeny s podporou domácích i zahraničních odborníků a těmto cílům významně napomohla pořízená odborná literatura i možnost účasti studentů na četných domácích i zahraničních odborných akcích.
Hlavními výstupy projektu jsou:
- přednáška zahraničního odborníka k psycholingvistice a jejímu výzkumu (prof. Peter Grundy, 8.12.2011)
- přednáška akademického pracovníka k teoretickým otázkám výzkumu v oblasti didaktiky cizích jazyků: doc. PhDr. Michaela Píšová, MA, Ph.D. (22.9.2011)
- vystoupení řešitelů na domácích i zahraničních konferencích
- příspěvky řešitelů ve sbornících konferencí a odborných knihách
- odborná kniha: Janíková, V., Píšová, M., Hanušová, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků, Brno: Masarykova univerzita, 2011 s články řešitelů z řad akademických pracovníků i studentů
- pracovní seminář „Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků“ (listopad 2011)
Výsledky jsou v souladu s plánovanými cíli. Prokazují potřebnost a užitečnost projektů daného typu, neboť řešitelům umožňují prohloubit své znalosti v teoretické, empirické i aplikační rovině, diskutovat otázky metodologie v domácím i mezinárodních kontextu, rozvíjet schopnost kritického pohledu na danou problematiku a schopnost akademického psaní.
Publikace
Počet publikací: 12
2012
-
Představení a aplikace posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka
Rok: 2012, druh: Další prezentace na konferencích
-
Qualität des Fremdsprachenunterrichts: Präsentation des neuen Beobachtungsinstruments
Rok: 2012, druh: Další prezentace na konferencích
2011
-
Constructing teacher knowledge
Rok: 2011, druh: Konferenční abstrakty
-
How Teachers Learn and Develop
Rok: 2011, druh: Další prezentace na konferencích
-
Kategoriální systém pro posuzování vizuálních prostředků v učebnicích němčiny pro výuku reálií: Ověřování, modifikace, aplikace
Janíková, V., Píšová, M., Hanušová., S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 16 s.
-
Kvalita vyučování cizího jazyka: vznik a vývoj pozorovacího nástroje
Píšová, M., Janíková, V., Hanušová, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků., vydání: Vyd. 1, rok: 2011, počet stran: 9 s.
-
Making the most of Practical Language Classes (integrating language and study skills in first year students’classes)
Rok: 2011, druh: Konferenční abstrakty
-
Osvojování gramatiky francouzského jazyka a profily referenčních úrovní
Janíková,V., Píšová, M., Hanušová, S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 13 s.
-
Receptivní řečové dovednosti a strategie učení – kategoriální systémy pro hodnocení učebnic německého jazyka
Janíková, V., Píšová, M., Hanušová., S. a kol. Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 14 s.
-
Strategie učení se v učebnicích německého jazyka
Rok: 2011, druh: Další prezentace na konferencích