Informace o projektu
Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení
(IVZVSDP)
- Kód projektu
- MUNI/A/1021/2010
- Období řešení
- 1/2011 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D.
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
- PhDr. Petr Horehleď
- PhDr. Lenka Hricová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
- Mgr. MgA. Mariana Chytilová, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Tomáš Klíma
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Jana Nováková, Ph.D.
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Jana Presová, Ph.D.
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D.
- PhDr. Mgr. Pavla Sychrová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D.
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
- Klíčová slova
- Inkluze, sociální inkluze, speciální vzdělávací potřeby, zdravotní postižení, sociální znevýhodnění, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Předkládaný projekt Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení
má za základ cíl výzkumného záměru MSM0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Výzkumný záměr, jehož řešitelkou je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., je realizován v letech 2007–2013 Katedrou speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (www.ped.muni.cz/wsedu). Řešení záměru se účastní jak akademičtí pracovníci Pedagogické fakulty MU, tak i její studenti, především studenti doktorských studijních programů.
Předmětem výzkumného záměru, řešeného jako aplikovaný výzkum, je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do základní školy, s důrazem na postupnou implementaci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) a výuku podle školních vzdělávacích programů (ŠVP). Cílem je analyzovat sociální determinanty vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR, v komparaci s výsledky zahraničních výzkumů, a to v těchto oblastech: legislativní rámec školní integrace, podpora žáků se SVP v běžné škole, kurikulum – diferencované kurikulum, využívání alternativních (inovativních) metod, role speciálního pedagoga v procesu školního vzdělávání, formy dalšího vzdělávání pedagogů integrovaných žáků, postoje rodičů k inkluzi atd.
Výsledky
Vytýčených cílů projektu bylo dosaženo. Výsledky výzkumů jsou zpracovány v odborných kapitolách monografie KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: MU, 2011, ISBN 978-80-210-5731-9.; v publikaci PANČOCHA, K. (eds.) Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. Brno: MU, 2011, ISBN 978-80-210-5663-3. Studenti DSP i akademičtí pracovníci prezentovali své výzkumy ve workshopech v rámci konference k Výzkumnému záměru MSM0021622443 na PdF MU dne 7. září 2011. Příspěvky jsou umístěny ve sborníku anotací z konference k výzkumnému záměru VÍTKOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D. (eds.) Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2011, 80 s., ISBN 978-80-7315-215-4. Plné znění příspěvků obsahuje CDROM, ISBN 978-80-7315-216-1.
Publikace
Počet publikací: 22
2012
-
Podmienky úspešného vzdelávania žiakov s vývinovými poruchami učenia v inkluzívnej škole v Slovenskej republike
Rok: 2012, vydání: 1. vyd., počet stran: 197 s.
-
Vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami
Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Factors of success in context with inclusive education of pupils with special educational needs I., vydání: Vyd. 1., rok: 2012, počet stran: 11 s.
2011
-
Analýza současných legislativních opatření zabývajících se podmínkami a realizací vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením v České republice
KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities., rok: 2011, počet stran: 13 s.
-
Determinanty pracovního uplatnění osob s duševním onemocněním v sociální firmě
Klenková, J., Vítková, M. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education-Provisions for Different Age Groups and Disabilities, rok: 2011, počet stran: 22 s.
-
Edukace žáků s narušenou komunikační schopností v inkluzivním prostředí základní školy.
KLENKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities., vydání: Vyd. první, rok: 2011, počet stran: 9 s.
-
Individualizace a diferenciace vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice
KLENKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. et. al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education Provisions for Different Age Groups and Disabilities, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 10 s.
-
Inkluzivní vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách?
Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 7 s.
-
Integrace digitálních technologií do edukačního procesu - zkušenosti z Německa s využitím počítačů u žáků s mentálním postižením – Příklady PC Programů
KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, vydání: Vyd. 1., rok: 2011, počet stran: 11 s.
-
Komparace inkluzivních přístupů učitelů v běžných MŠ a ZŠ u žáků s tělesným postižením
Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, vydání: Vyd. první, rok: 2011, počet stran: 10 s.
-
Mladí lidé se zdravotním postižením na cestě za zaměstnáním
Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities, vydání: 1. vydání, rok: 2011, počet stran: 10 s.