Informace o projektu
Nový předmět perština v rámci stávajících programů
- Kód projektu
- FRVS/1498/2012
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2012
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond rozvoje vysokých škol
- F - Inovace studijních programů
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Cílem je uskutečnit projekt s názvem Nový předmět perština v rámci stávajících programů (Perština II). Dosud (konkrétně od roku 2007) existuje ve studijních plánech Ústavu jazykovědy a baltistiky FF MU v Brně předmět perština určený pouze pro začátečníky (perská gramatika - přednáška a perská konverzace - seminář). Část absolventů tohoto kurzu podala při závěrečných testech nejen uspokojivé výsledky, ale současně projevila zájem předmět studovat s vyšším stupněm pokročilosti.
Navrhovaný kurz by se opět sestával ze dvou základních položek: perská gramatika (přednáška) a perská konverzace (seminář). Předmět by byl zařazen počínaje podzimním semestrem 2012 v rámci Ústavu jazykovědy a baltistiky FF MU s dotací 4 výukové hodiny týdně.
Anotace v užším slova smyslu zahrnuje v první položce přednáška - nejprve témata a/ geograficko-historicky zaměřená: po zopakování o vymezení íránského prostoru, nově s důrazem na areálové proměny a na doplnění dalších významných historických míst necentrálních provincií, dále b/ kulturně zaměřená: s rozšířením informací a nově především o přínosu íránského filmu a konečně a především c/ jazykově: vzhledem k vymezení fársí jako jazyka jihozápadní skupiny íránských jazyků příbuzného nejen s dárštinou a tádžičtinou, ale nově i sledováním vazeb na západosemitské jazyky, konkrétně přejímky z arabštiny. V rámci vlastní gramatiky by byla prohloubena pozornost ve vztahu ke konjugaci a deklinaci, nově ve vztahu k slovotvorbě a syntaxi.
Ve druhé položce seminář - by těžiště výuky spočívalo ve vyšším stupni nácviku základních dovedností psaní, čtení, nově též porozumění i v paralelním nácviku konverzačních dovedností nástavbou na komunikaci stávajícího základního kurzu, konkrétně profilováním typu méně formální konverzace.