Project information
Nový předmět perština v rámci stávajících programů

Project Identification
FRVS/1498/2012
Project Period
1/2012 - 12/2012
Investor / Pogramme / Project type
Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
MU Faculty or unit
Faculty of Arts

Cílem je uskutečnit projekt s názvem Nový předmět perština v rámci stávajících programů (Perština II). Dosud (konkrétně od roku 2007) existuje ve studijních plánech Ústavu jazykovědy a baltistiky FF MU v Brně předmět perština určený pouze pro začátečníky (perská gramatika - přednáška a perská konverzace - seminář). Část absolventů tohoto kurzu podala při závěrečných testech nejen uspokojivé výsledky, ale současně projevila zájem předmět studovat s vyšším stupněm pokročilosti.


Navrhovaný kurz by se opět sestával ze dvou základních položek: perská gramatika (přednáška) a perská konverzace (seminář). Předmět by byl zařazen počínaje podzimním semestrem 2012 v rámci Ústavu jazykovědy a baltistiky FF MU s dotací 4 výukové hodiny týdně.


Anotace v užším slova smyslu zahrnuje v první položce přednáška - nejprve témata a/ geograficko-historicky zaměřená: po zopakování o vymezení íránského prostoru, nově s důrazem na areálové proměny a na doplnění dalších významných historických míst necentrálních provincií, dále b/ kulturně zaměřená: s rozšířením informací a nově především o přínosu íránského filmu a konečně a především c/ jazykově: vzhledem k vymezení fársí jako jazyka jihozápadní skupiny íránských jazyků příbuzného nejen s dárštinou a tádžičtinou, ale nově i sledováním vazeb na západosemitské jazyky, konkrétně přejímky z arabštiny. V rámci vlastní gramatiky by byla prohloubena pozornost ve vztahu ke konjugaci a deklinaci, nově ve vztahu k slovotvorbě a syntaxi.


Ve druhé položce seminář - by těžiště výuky spočívalo ve vyšším stupni nácviku základních dovedností psaní, čtení, nově též porozumění i v paralelním nácviku konverzačních dovedností nástavbou na komunikaci stávajícího základního kurzu, konkrétně profilováním typu méně formální konverzace.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info