Informace o projektu
Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky
- Kód projektu
- DF12P01OVV014
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2015
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo kultury ČR
- NAKI: Program aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity (2011- 2017)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
- PhDr. Aleš Filip, Ph.D.
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
- Mgr. Bc. Alice Křížová Stuchlíková, Ph.D.
- Spolupracující organizace
-
Univerzita Karlova
Národní památkový ústav
Hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, jejichž výsledky dosáhnou efektivního společenského uplatnění, konkrétně přispějí k vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost.
Návrh systému bude komplexní a výzkumně podložený. Tvorba programů a podpora jejich aplikace umožní využití více než 100 zpřístupněných objektů ve správě NPÚ. Z hlediska obsahů i forem budou programy respektovat různé typy učení, včetně celoživotního. Důraz na edukační využití kulturního dědictví v rámci vzdělávacího systému ČR a systematická podpora ne/in-formální učení v prostředí památek přispějí k reflexi národní a kulturní identity. Interaktivní utváření vztahu ke kulturnímu dědictví v ČR umožní také reflektovat roli národního dědictví v evropském kontextu, uvědomit si jeho jedinečnost i vazby, jež mohou přispívat k rozvoji moderní evropské identity. V návaznosti na celosvětové trendy budou edukační aktivity využívat jak vzdělávací potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak digitálních technologií. Přispějí tak nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také k rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví. Originální řešení budou prezentována na mezinárodních fórech. Relevanci a dostupnost výstupů projektu na regionální úrovni zajistí síť edukačních center NPÚ, která postupně vznikají, a která se zapojí do tvorby, implementace a evaluace systému vzdělávacích programů. Výstupy projektu poskytnou metodickou podporu jak státní, tak nestátní památkové péči, uplatní se na všech úrovních formálního vzdělávání i v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.
Publikace
Počet publikací: 40
2016
-
COPELAND, Tim, Anne RUELLAND, Peter JAMIESON, Mark CROSBY a Alex DRAGO. Edukace jako cesta ke zkvalitňování péče o kulturní dědictví pohledem zahraničních odborníků.
Rok: 2016, druh: Recenze
-
Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky 1. stupně základních škol
Rok: 2016
-
Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům
Rok: 2016
-
Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů
Rok: 2016
-
Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací
Rok: 2016
-
Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér
Rok: 2016
-
Paternalistický model správy dominia jako téma edukačních programů : Příklady z jižní Moravy
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd, rok: 2016, ročník: 30, vydání: 1
2015
-
Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice
Czech-polish historical and pedagogical journal, rok: 2015, ročník: 7, vydání: 2
-
Educational Challenge not only for Pupils: the Theoretical Foundations of Education of the National Heritage Institute’s program National and Cultural Identity
Czech-polish historical and pedagogical journal, rok: 2015, ročník: 7, vydání: 2
-
Edukace jako cesta ke zkvalitňování péče o kulturní dědictví
Rok: 2015, druh: Uspořádání konference