Informace o projektu
Inovace laboratorního cvičení z biochemie
- Kód projektu
- FRVS/62/2013
- Období řešení
- 1/2013 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond rozvoje vysokých škol
- B - Vzdělávání učitelů
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- inovace; laboratorní cvičení z biochemie; potenciometrie; kvalitativní analýza; kvantitativní analýza
Projekt se zabývá inovací povinného předmětu Laboratorní cvičení z biochemie určeného studentům třetího ročníku
bakalářského studia učitelství chemie pro základní školu na PdF MU.
V rámci projektu bude upraven sylabus předmětu a v souladu s ním bude vytvořen nový studijní materiál, jednak v tištěné a jednak v elektronické podobě. Elektronická forma vytvořeného studijního materiálu bude veřejně přístupná prostřednictvím
WWW stránek katedry chemie, proto bude k dispozici i studentům a pedagogům jiných vysokých škol i jakýmkoli dalším
zájemcům z řad veřejnosti.
V rámci projektu je plánována komplexní inovace laboratorních úloh se zaměřením na biologicky aktivní látky z hlediska
lidského zdraví a se zaměřením na látky, se kterými člověk přichází do kontaktu v běžném životě (dusičnany, chloridy,
amonné ionty a ionty kovů). Jedná se konkrétně o zařízení pro potenciometrické stanovení iontů s účinkem na lidské zdraví a vlivem na životní prostředí pomocí iontově selektivních elektrod. Tato metoda nachází své uplatnění napříč jednotlivými
obory chemie (organická chemie, fyzikální chemie, toxikologie, analytická chemie) a odpovídající vybavení získané z grantových prostředků bude tedy možno prakticky využívat v jiných chemických laboratorních disciplínách zajišťovaných
katedrou chemie PdF MU (analytická chemie, fyzikální chemie).
Řešitel projektu je současně vyučující předmětu Laboratorní cvičení z biochemie. Výuka tohoto předmětu dosud probíhá v laboratoři, která disponuje pouze základním laboratorním vybavením (laboratorní sklo, porcelán a kovové náčiní) a zcela
postrádá jakékoliv chemické přístrojové vybavení pro kvantitativní chemické úlohy, což velmi snižuje kvalitu výuky a zcela
vylučuje praktické provedení složitějších laboratorních úloh.
Publikace
Počet publikací: 8
2013
-
Implementace potenciometrických metod do výuky předmětu Laboratorní cvičení z biochemie
Současné trendy v oblasti popularizace technického vzdělávání na základních, středních a vysokých školách., rok: 2013
-
Implementace potenciometrických metod do výuky předmětu Laboratorní cvičení z biochemie
JTIE - Journal of Technology and Information Education, rok: 2013
-
Implementace potenciometrických metod do výuky předmětu Laboratorní cvičení z biochemie
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Motivace studentů prostřednictvím laboratorních úloh z biochemie a fyzikální chemie
Rok: 2013, druh: Konferenční abstrakty
-
Motivace studentů prostřednictvím laboratorních úloh z biochemie a fyzikální chemie
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Motivace studentů prostřednictvím laboratorních úloh z biochemie a fyzikální chemie
Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách II, rok: 2013
-
Praktická cvičení z biochemie a bioorganické chemie II : Vybrané instrumentální úlohy
Rok: 2013, druh: Učební texty, pomůcky
-
Využití potenciometrických metod v rámci inovace předmětu Laboratorní cvičení z biochemie
XXXI International Colloquium on the Management of Educational Process: Proceedings of abstracts and electronic version of reviewed contributions on CD-ROM, rok: 2013