Informace o projektu
Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele
- Kód projektu
- GA406/06/1022
- Období řešení
- 1/2006 - 12/2008
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- Klíčová slova
- ICT, učitel, profesionalita učitele, vyučování, učení, kompetence, mediální didaktika
Stěžejním tématem navrhovaného projektu jsou informační a komunikační technologie (ICT) ve vztahu k učiteli a jeho každodenní práci v základní škole. ICT jsou zde chápány jako jeden z konstitutivních prvků společnosti znalostí a je zdůrazňován jejich pedagogický potenciál. Ve shodě se strategickými liniemi české i evropské vzdělávací politiky předpokládáme, že ICT budou hrát stále významnější roli ve školním vzdělávání. Navrhovaný projekt si proto klade za cíl prozkoumat a popsat, zda a jakým způsobem vstupují informační a komunikační technologie do každodenní práce učitele, coby klíčového aktéra školního vzdělávání. Tento problém se budeme snažit uchopit procesuálně a to jednak na úrovni profesní biografie učitele, jednak na úrovni každodenních rozhodnutí o užití ICT, realizací tohoto užití a jeho reflexe. Empirické šetření je rozvrženo do dvou fází. První fází bude kvalitativní explorace problému na bázi zakotvené teorie, druhou fázi bude tvořit kvantitativní testování hypotéz formulovaných jako výstup z první fáze.
Publikace
Počet publikací: 15
2011
-
E-learning – tradice, současnost a budoucnost
SCO 2011, Sharable Content Objects, 7. ročník konference o elektronické podpoře výuky, rok: 2011
-
ICT v českých základních školách – ohlédnutí za vývojem v poslední dekádě
Rok: 2011, druh: Další prezentace na konferencích
2009
-
E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti
Rok: 2009, vydání: Vyd. 1., počet stran: 161 s.
-
Elearning ve školním vzdělávání
Pedagogická encyklopedie, rok: 2009, počet stran: 5 s.
-
ICT v rukou českých učitelů
Pedagogika, rok: 2009, ročník: 2009, vydání: 1
-
Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím
Rok: 2009, počet stran: 172 s.
2008
-
Jak zkoumat ICT v každodenní práci učitele aneb videostudie jako kvalitativní metoda
Orbis scholae, rok: 2008, ročník: 2, vydání: 1
2007
-
ICT a moc před tabulí
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách, vydání: Vyd. 1., rok: 2007, počet stran: 27 s.
-
ICT očima učitelů
Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice, rok: 2007, počet stran: 15 s.
-
ICT v přípravě na výuku
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu., rok: 2007