Informace o projektu
Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
- Kód projektu
- GA13-20049S
- Období řešení
- 2/2013 - 12/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- tacitní znalosti, osvojování tacitních znalostí, studentova subjektivní teorie výuky, sebereflexe studenta, neocekávané pedagogické situace, kvalitativní výzkum
Projekt vychází z predpokladu, že tacitní znalosti zahrnují dve základní složky: kognitivní (mentální obraz cinnosti) a nonkognitivní
(motivaci k cinnosti). Odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky a student ucitelství si je v prubehu
pedagogické praxe osvojuje rešením praktických situací. Motivacní úcinek mají zejména neocekávané situace. Proces osvojování
tacitních znalostí facilituje sebereflexe studentu a sdílení jejich zkušeností se zkušenostmi cvicného ucitele. Podstatou projektu
je zjistit: 1) jak fungují základní složky tacitních znalostí: kognitivní (mentální obraz cinnosti) a non-kognitivní (motivace k cinnosti); 2) jak proces osvojování tacitních znalostí ovlivnuje studentovo subjektivní pojetí výuky, povaha pedagogických
situací, s nimiž se studenti v prubehu pedagogické praxe setkají a spolupráce (sdílení) studentu se cvicným ucitelem. Hlavním
predpokládaným výsledkem rešení projektu bude model osvojování tacitních znalostí studentu ucitelství utvárených v prubehu
jejich pedagogické praxe.
Publikace
Počet publikací: 35
2017
-
Supporting student teachers’ reflection as a paradigm shift process
Teaching and Teacher Education, rok: 2017, ročník: roč. 66, vydání: AUG 2017, DOI
2016
-
Nové možnosti vedení hloubkového rozhovoru v kvalitativním výzkumu
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Nové pochopení znalosti jako pochopení tacitní znalosti
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Podpora reflexe praxe studentů učitelství perspektivou jejich vzdělavatelů
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi
Rok: 2016, vydání: Vyd. 1., počet stran: 223 s.
-
Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství
Studia paedagogica, rok: 2016, ročník: 21, vydání: 1, DOI
-
Tacitní znalosti vzniklé ze sdílení mezi cvičnou učitelkou a studentkou učitelství.
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Teaching teacher educators: A self-study of our learning from experience
Enacting self-study as methodology for professional inquiry, rok: 2016, počet stran: 7 s.
-
Teaching teacher educators: A self-study of our learning from experience
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích
-
Východiska nového pohledu na tacitní znalost
Rok: 2016, druh: Další prezentace na konferencích