Informace o projektu
Inovativní přístupy evaluace učebnic dějepisu pro studenty pedagogických fakult
- Kód projektu
- FRVS/2396/2006/G5
- Období řešení
- 1/2006 - 1/2006
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Fond rozvoje vysokých škol
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- evaluace učebnic, normativní parametry, e-learning, dotazníkové šetření a rozhovor
Projekt se zaměřuje na komplexní analýzu učebnic dějepisu pro druhý stupeň ZŠ, resp. prvního stupně víceletých gymnázií. Vycházíme z předpokladu, že podstata učebnice tkví v podmíněnosti jejího obsahu a formy. Požadavek kritické analýzy učebních textů se vztahuje nejen na samotné tvůrce učebnic, ale stejnou měrou i na jejich uživatele. V širší pedagogické veřejnosti, ale dokonce i u tvůrců učebnic chybí znalost aplikace moderních analytických metod zjišťujících vlastnosti a funkčnost edukačních médií. Dosud postrádáme vytvořené normativní parametry závazné při tvorbě učebnic, stejně jako standardizované modely (vzory) učebnic. Důsledkem nevyužití a nerozvíjení základních měřících nástrojů učebnic v pedagogické praxi je pak jejich nesystematické používaní na školách. Rovněž i autorům učebnic chybí závazný model či metodika postupu při tvorbě edukačních médií, takže učební texty vznikají spontánně bez kritického vědeckého zřetele. Cílem projektu je podat nejprve komplexní rozbor stavu učebnic dějepisu na úrovni druhého stupně ZŠ s využitím kvantitativních i kvalitativních evaluačních metod. Nezbytným předpokladem analýzy se stane vytvoření základního rámce teoretických přístupů zaměřených na evaluaci učebnic s využitím poznatků psycholongvistiky, sémiotiky, ontodidaktiky a dalších oborů. Speciální zřetel by byl věnován cílovým požadavkům Rámcových vzdělávacích programů pro ZŠ a jejich realizaci v současných učebnicích na našem pedagogickém trhu. V analýze bychom vycházeli ze současných domácích i zahraničních výzkumů a odborné literatury. Po zhodnocení stavu výše uvedeného typu učebnic bychom ověřili a případně i modifikovali nové zahraniční metody analýzy edukačních médií na české pedagogické prostředí. Ze zjištěných dat bychom vytvořili optimální obecný model učebnice (normované parametry) dějepisu pro druhý stupeň ZŠ/první stupeň víceletých gymnázií.