Informace o projektu
Program pro komplexní výuku : kooperativní učení v jazykových seminářích francouzštiny FJIA021 a FJIA024
(Program pro komplexní výuku)
- Kód projektu
- MUNI/FR/0239/2014
- Období řešení
- 3/2014 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Fond rozvoje MU
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
- Klíčová slova
- program pro komplexní výuku, kooperativní učení, jazykovy seminář, francouzština
Program pro komplexní výuku, anglicky Program for Complex Instruction, který začal v roce 1987 na Pedagogické fakultě Standfordské univerzity pod vedením Elizabeth G. Cohenové, byl vytvořen a praktikován jako inovativní pedagogický přístup: jedná se o tzv. komplexní vyučování, tj. při vyučování je použita pestrá škála modelů a materiálů, s nimiž simultánně pracují skupiny studentů. Tyto materiály jsou postaveny na přesných konceptech, s cílem rozvíjet u studentů obratnost myšlení.
Výsledky
Shrnutí:
- Materiály i pokyny musí být vícejazyčné proto, aby byl zastoupen jazyk každého studenta (čeština, slovenština, atd.) Grafické znázornění je rovněž užitečné.
- Čtení a psaní jsou součástí úkolu – jedná se o prostředek pro zvládnutí poutavého úkolu pro jeho zvládnutí.
- Různé druhy inteligence zastoupené ve třídě je potřeba zužitkovat tak, jak by tomu bylo v miniaturním světě.
- Proto, aby byly úkoly úspěšně a náležitě adekvátně provedeny, musí jejich splnění vyžadovat uplatnění rozličných druhů talentu.
- Vyučující se přemísťují mezi skupinami, kladou otázky ve spojitosti s prací studentů, zkoumají jejich rozhodnutí a tím usnadňují jejich porozumění úkolu.
- Vyučující se promyšleně vkládají do „přiznání statusu role“ jednotlivých studentů. (hledání schopností učícího se subjektu, obzvláště v netradičních oblastech) a poukazují před třídou na kompetence potřebné v reálném světě.
- Vyučující postupem času delegují pravomoc k rozhodování o učení tím, jak pomáhají studentům dosáhnout kompetencí nezbytných (pro úspěšné nakládání s touto pravomocí).
- Studenti pracují v malých heterogenních skupinách, a to na úkolech, které vyžadují kompetence všech členů skupiny.
- Skupiny se často mění tak, aby ve třídě pracoval každý s každým v rozmanitých kontextech.
- V mnohojazyčných skupinách jsou zařazen také bilingvální student, který je sloužit jako spojka pro dorozumívání. Studenti jsou podníceni k tomu, aby ve skupině mluvili svým vlastním jazykem.
- Úkoly jsou otevřené.
- Úkoly jsou ve své podstatě zajímavé v očích studentů.
- Řešení úkolů nejsou jednoznačné.
- Úkoly jsou náročné.
- Součástí úkolů jsou používání skutečných předmětů.