Informace o projektu
Čeština v jednotě synchronie a diachronie - 2014
- Kód projektu
- MUNI/A/0792/2013
- Období řešení
- 1/2014 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Filozofická fakulta
Projekt bude v r. 2014 pokračovat v zapojení studentů doktorského studia oboru český jazyk do synchronního i diachronního výzkumu češtiny. Podpora bude zaměřena na ty, kteří v minulém roce (2013) prokázali dobré výsledky (publikovali dílčí výsledky své práce, vystoupili na odborných vědeckých konferencích). Pod vedením prof. P. Karlíka (synchronní výzkum), prof. J. Pleskalové (diachronní výzkum) a doc. K. Osolsobě (korpusová lingvistika) budou do řešení projektu zapojeni studenti doktorského studia, jejich vedoucí a ve funkci konzultantů podle potřeby i ostatní členové Ústavu českého jazyka FF MU a externí pracovníci. Diachronní výzkum bude pokračovat v návaznosti na dříve ukončené projekty (výzkum staré a střední češtiny a její grafiky). Synchronní výzkum bude definován konkrétními vědeckými úkoly pro jednotlivé studenty. Pod vedením prof. P. Karlíka a dr. M. Zikové se doktorští studenti zapojí do projektu NESČ (Nový encyklopedický slovník češtiny), přičemž letos se pozornost soustředí na aplikaci moderních lingvistických metod v popisu diachronie. Dále se bude pokračovat ve výzkumu v oblasti korpusové lingvistiky, a to ve dvou základních liniích v návaznosti na dlouhodobý výzkum ÚČJ. První linie se dlouhodobě zaměřuje na budování automatických nástrojů pro NLP (strojové zpracování přirozeného jazyka). Studenti se zapojí do výzkumu automatického zpracování české formální morfologie se zvláštním ohledem na optimalizaci a unifikaci stávajících přístupů. Ve druhé linii orientované na budování menších specializovaných korpusů se studenti budou spolupodílet na budování korpusu soukromé korespondence a analýze korespondenčních textů (zaměří se především na oblast příznakového lexika a na vývoj epistolární etikety). Výsledky výzkumu učitelů i studentů budou prezentovány na doktorandském workshopu, na Dnu otevřených dveří, na konferencích doma i v zahraničí a v periodikách. Do projektu budou zapojeni i talentovaní studenti magisterského studia, u nichž se rovněž předpokládá účast na výzkumu v rámci uvedených projektů a zpracovávání diplomových prací souvisejících s výzkumnou problematikou.
Publikace
Počet publikací: 32
2024
-
Aktuální výzvy pro začínající češtináře: vícejazyčnost, autonomie a CLIL
Didaktické studie, rok: 2024, ročník: 16, vydání: 1
-
Plurilingual Competence in a Child: A Case Study
Plurilingual Competencies: Perspectives and Actions, rok: 2024, počet stran: 7 s.
-
Poslechnu si srdíčko, jak dělá „ťuky ťuk“ aneb komunikace zahraničních lékařů s dětským pacientem v češtině
Rok: 2024, druh: Další prezentace na konferencích
2016
-
Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka a výuka dětí-cizinců
Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2015 (AUČCJ), rok: 2016
-
Specifika výuky dětí azylantů
Metody výuky a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Sborník z mezinárodní konference, Poděbrady 21.-22. 6. 2016., rok: 2016
2015
-
Czech Numerals in a Phrasal Spell Out Model
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí
Rok: 2015, druh: Přehledové a vzdělávací texty
2014
-
A System for Predictive Writing
Eighth Workshop on Recent Advances in Slavonic Natural Language Processing, rok: 2014
-
Brněnské korpusy soukromé korespondence
Rok: 2014, druh: Vyžádané přednášky
-
Česká morfologie a korpusy
Rok: 2014, druh: Učebnice