Informace o projektu
Zkvalitnění výuky předmětu Z0026 Fyzická geografie

Kód projektu
FRVS/1519/2006
Období řešení
1/2006 - 12/2006
Investor / Programový rámec / typ projektu
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Fakulta / Pracoviště MU
Přírodovědecká fakulta

Projekt je zacílen především na vylepšení a modernizaci výuky předmětu Z0026 Fyzická geografie, jenž je každoročně vypisován pro studenty dvou bakalářských studijních programů Aplikovaná geografie a Geografie a Kartografie. Stručně je charakterizán současný stav vyučování v rámci tohoto předmětu. Uvádí konkrétní možnosti pro vylepšení motivační i vzdělávací úrovně hodin a zvýšení kompetencí studentů, při čemž klade největší důraz na zavedení distančních forem výuky (e-learning, komunikační a testovací agendy) a zvýšení mimoškolních studijních aktivit studentů.


Dále se projekt zabývá plnohodnotným zapojením multimediálních a interaktivních pomůcek (obrazové galerie, ortofotomap, zahraniční literatury, transparentních fólií) do vzdělávání. Podrobněji se věnuje zlepšení terénní výuky v rámci předmětu Z0026 Fyzická geografie, a to jednak vytvořením cvičných lokalit/profilů v krajině a jejich průvodců/manuálů pro studenty, tak s pomocí předpřipravených cvičných pracovních listů.


Představuje nové obsahově změněné tématické okruhy předmětu Z0026 Fyzická geografie, jež více korespondují se zaváděnou Bankou testovacích otázek využívanou technikami e-learningu. Na závěr projekt uvádí perspektivy možného využití nově získaných poznatků a materiálů, kromě vlastní výuky cvičení předmětu Z0026 Fyzická geografie, také jejich prezentací na konferencích např. ČGS, v odborné literatuře i v rámci dalšího vzdělávání učitelů při Letní geografické škole MU.

Výsledky

Zkvalitnění vlastní výuky, zejména hodin cvičení, předmětu Z0026 Fyzická geografie především posilováním nekontaktních forem studia tj. mimoškolní vzdělávací činnosti samotných studentů. Rozvinutí těchto distančních forem vzdělávání zavedením a podporou pravidelného užívání e-learningových technik, počítajících s aktivním zapojením studentů i pedagogů do testovacích agend, on-line „odevzdáváren“ úloh, diskusních fór či předmětových statistik a anket.
Vytvoření Testovací agendy neboli tzv. Banky testových otázek (Odpovědníků) vypracovaných k jednotlivým 12 tématickým okruhům.
Testovací agenda navíc umožnila rozšíření administrativních nástrojů, které napomáhají vyučujícímu efektivněji zkoušet, jednodušeji a především ve velmi krátkém čase, hodnotit studenty a vytvářet výsledkové statistiky či předmětové ankety
Vypracování souboru multimediálních pomůcek tzv. obrazové galerie obsahující obrázky, fotografie, animace, videonahrávky, mapy, grafy.
Zpracování Interaktivní osnovy předmětu Z0026 Fyzická geografie s pro jednotlivé tématické okruhy vytvořenými odkazy na části obrazové galerie, transparentní fólie, zkušební verze testů, pracovní listy atd.
Vytvoření souboru transparentních fólií představující vhodnou a kvalitní alternativu výuky pro hodiny cvičení
Jako doplňující nástroj k nové Testovací agendě a zároveň jako jedna z možností umožňující samostatnou terénní výuku z předmětu Z0026 Fyzická geografie byly vytvořeny pracovní listy ve dvou variantách; terénní pracovní listya pracovní listy pro zpestření výuky.
Jedním z důležitých konkrétních výstupů celého projektu je také obohacení a aktualizování zahraniční odborné studijní literatury knihovny Přírodovědecké fakulty o další nové výtisky – učebnice, výuková CD, mapy a další interaktivní materiály vztahující k předmětu Fyzická geografie.
Prezentace výsledků


Získané výsledky a nově vytvořené či zakoupené učební materiály byly částečně aktivně využity ve vlastní výuce cvičení předmětu Fyzická geografie ve školním roce 2006/2007. K zařazení do další výuky budou v plném rozsahu připraveny pro všechny pedagogy předmětu Z0026 Fyzická geografie v okamžiku uzavření projektu v únoru 2007.
Dílčí výsledky projektu byly prezentovány v rámci XXI. sjezdu České geografické společnosti v Českých Budějovicích 30. 8. – 1.9.2006: Karvánková, P.: Využití e-learningu ve výuce Fyzické geografie. XXI. sjezd České geografické společnosti, České Budějovice, 2006 (30. 8. – 2. 9.). Sborník z konference v tisku.
V neposlední řadě chceme získané závěry z řešeného projektu a především ukázky používání vytvořených materiálů v praxi představit na akcích České geografické společnosti a v odborném tisku.
V nejbližší době budou výsledky projektu prezentovány v rámci 24. výroční konference Fyzickogeografické sekce ČGS, pořádané pod záštitou Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU 13. – 14. února 2007.
Výsledky projektu a jejich praktické využití plánujeme rovněž představit v rámci dalšího vzdělávání učitelů zeměpisu.
Výsledky budou vystaveny v Informačním systému MU a na webovských stránkách Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info