Informace o projektu
Vzdělání jako významný faktor kvality života u dětí s chronickým a závažným onemocněním
- Kód projektu
- MUNI/41/V 39/2007
- Období řešení
- 1/2007 - 12/2007
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- Kvalita života, chronické onemocnění, závažné onemocnění, děti, rodiče, učitel, vzdělávání, metodika, individuální vzdělávací plán, alternativní formy výuky, individuální přístup, kompetence
Projekt je součástí a také pokračováním disertační práce zpracovávané na téma kvalita života rodičů chronicky nemocných dětí a možnosti jejího ovlivnění z pohledu speciální pedagogiky. V roce 2005 a 2006 byla provedena teoretická analýza problematiky kvality života rodičů chronicky a závažně nemocných dětí a jejich dopadu na rodinu. V současné době probíhá výzkum formou dotazníkového šetření mezi rodiči dětí v aktivní léčbě a současně polostrukturované rozhovory s pracovníky v jednotlivých typech poradenských zařízení poskytujících nelékařské služby. Možnost vzdělávání dětí s chronickým a závažným onemocněním se jeví jako jeden z klíčových faktorů pro kvalitu života jich samotných, ale i jejich rodičů. Pro děti vzdělávání mimo jiné znamená možnost kontaktu s vrstevníky a normálním životem a pro rodiče eliminaci strachu o budoucnost dítěte po zvládnutí nemoci. Z mezinárodního výzkumu v rámci projektu TIMSIS, jehož se autorka účastí, vyplývá, že učitelé v České republice sami pociťují nepřipravenost na výuku a strach z přijetí žáka s chronickým nebo závažným onemocněním. Zlepšení a posílení znalostí v oblasti metodologie, alternativních forem výuky a tvorby IVP by pozitivně napomohlo jejich schopnosti kvalitně vzdělávat tyto žáky. Zahraniční literatura týkající se vzdělávání této skupiny žáků bude podrobena obsahové analýze a komparaci se situací v České republice. Následně budou vyvozena doporučení pro vzdělávání nejen speciálních pedagogů, ale i učitelů na ZŠ.