Informace o projektu
Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
- Kód projektu
- GA15-12956S
- Období řešení
- 1/2015 - 12/2017
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Profesní indukce je považována za rozhodující fázi profesního rozvoje učitele zejména proto, že má dlouhodobý dopad na pracovní
spokojenost a délku profesní kariéry učitelů. Potřeba výzkumu a hloubkových analýz procesů profesní iniciace v současném českém prostředí
je tedy zřejmá. Předkládaný projekt nahlíží problematiku ze socio-pedagogické perspektivy a zaměřuje se na procesy socializace začínajících
učitelů a jejich objektivní determinanty.. Předpokládá, že výsledky přispějí k současnému stavu poznání v teorii učitelské profese, zejména
poskytnou hlubší vhled do procesů a podmínek profesního rozvoje učitelů. Mohou rovněž napomoci snížit míru fluktuace učitelů, kromě toho
výsledky přinesou zjištění využitelná pro první fázi profesního rozvoje učitelů, profesní stabilizaci, která je mj. součástí návrhu kariérního
systému učitelů v České republice. Konkrétní výstupy zahrnují monografii, články v odborných časopisech a odborná sdělení na konferencích.
Publikace
Počet publikací: 27
2020
-
Novice teachers in the Czech Republic and their drop-out intentions
European Journal of Education, rok: 2020, ročník: 55, vydání: 2, DOI
2019
-
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Rok: 2019, druh: Vyžádané přednášky
-
Novice Teachers of English as a Foreign Language in the Czech Republic and their Drop-Out Intentions
Journal of Language and Cultural Education, rok: 2019, ročník: 7, vydání: 2, DOI
-
Začínající učitelé a odchody ze školy nebo školství: význam profesního aktérství
Komenský, rok: 2019, ročník: 143, vydání: 4
2018
-
Profesní aktérství začínajících učitelů v základních školách
Orbis Scholae, rok: 2018, ročník: 12, vydání: 3, DOI
-
Profesní socializace začínajících učitelů – zkušenosti s diagnostikou a evaluací
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích
2017
-
Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení
Pedagogika, rok: 2017, ročník: 67, vydání: 1, DOI
-
Career Change Intentions of Novice Teachers in the Czech Republic: The Role of Out-of-school Factors
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích
-
Didaktické kazuistiky v učitelské profesi aneb o nikdy neuzavřených případech
Rok: 2017, druh: Vyžádané přednášky
-
Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách
Rok: 2017, vydání: Vyd. 1., počet stran: 322 s.