Informace o projektu
Identifikace a práce s talentovanými studenty MjUNI
- Kód projektu
- JMK 53833/2015
- Období řešení
- 9/2015 - 6/2016
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Jihomoravský kraj
- Jiné dotační projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Fakulta sociálních studií
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
- Ing. Jana Musilová
Péče o nadané a mimořádně nadané žáky od předškolního po středoškolské období se v České republice rozvíjí teprve několik posledních let. Zejména vlivem nepříznivých politických podmínek nebylo v minulosti možné tuto oblast utvářet tak, jak bylo a je běžné v některých jiných evropských zemích (např. ve Velké Británii, Holandsku, Německu). Tím vznikla významná časová prodleva v procesu zavádění významných změn i realizace důležitých výzkumů v dané oblasti. Teprve počátkem tohoto století se čeští psychologové a pedagogové začínají více odborně zaměřovat na problematiku psychologie a pedagogiky rozumově nadaných dětí. Tento pozitivní trend byl významně posílen přijetím nového Školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.), který vešel v platnost 1. 1. 2005. Daný, v mnoha ohledech průlomový dokument, poprvé definuje a vymezuje mimořádné nadání a zároveň stanovuje povinnost konkrétních úprav vzdělávacího programu u žáků s diagnostikovanými mimořádnými rozumovými schopnostmi.
I když se v posledním období výrazně rozšířila vzdělávací nabídka pro učitele a psychology, specializující se na problematiku vzdělávání nadaných, je zavádění jmenovaných, zákonem stanovených opatření v našem vzdělávacím kontextu stále ještě velmi nové. Například analýza České školní inspekce (2008) zjistila, že práce s nadanými žáky není v českých školách systematická, převládá spíše bezradnost učitelů. V kontextu dané skutečnosti stanovujeme následující cíle:
Cíle projektu:
1) Poskytování rozšířené vzdělávací nabídky všem dětem v rámci projektu MJUNI a vytipování potencionálně nadaných dětí.
2) Rozbor tzv. doménově specifických schopností vybraných dětí (účastníků MJUNI).
3) Dlouhodobé sledování těchto potencionálně nadaných žáků a následná modifikace obsahu i náročnosti aktivit, do kterých budou moci vstupovat v rámci MU.
4) Vývoj nových psychologických diagnostických metod, vhodných pro nadanou dětskou populaci.
5) Poradenství dětem, rodičům těchto dětí, rozvoj sociálních kompetencí u vybraných dětí.