Informace o projektu
Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
(Beskibe)
- Kód projektu
- GA16-18940S
- Období řešení
- 1/2016 - 12/2018
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
- Mgr. Jana Dvořáčková, Ph.D.
- Mgr. Petr Fučík, PhD.
Cílem tohoto projektu je na základě kombinace kvalitativních a kvantitativních přístupů detailně popsat stratifikační faktory a mechanismy v oblasti předškolního vzdělávání. Ty jsou výsledkem spolupůsobení sociálních politik, praktik institucí předškolního vzdělávání a rodičovských strategií. V českém prostředí je v tato otázka obzvláště ožehavá, jelikož zde v důsledku výrazného nedostatku veřejných zařízení předškolní péče vzniká řada soukromých školek a vzdělávací možnosti se značně diverzifikují. Instituce se rozrůzňují jak z hlediska přístupu k jejich využívání, tak i z hlediska vzdělávacích obsahů či nabízených aktivit. Skrze analýzu stratifikačních mechanismů projekt přispěje k identifikaci klíčových faktorů pro formování vzdělávacích příležitostí, stejně jako sociálních rozdílů. Projekt je tak příspěvkem k diskuzím o budování inkluzivního vzdělávání, jehož úspěšnost spatřuje již v samotných počátcích vzdělávacích drah.
Publikace
Počet publikací: 15
2023
-
Autonomous and responsible? Parental rationalities for their involvement in ECEC in the Czech Republic
EARLY YEARS, rok: 2023, ročník: 43, vydání: 2, DOI
2021
-
Parallel worlds? Parental rationalities of governing children in the context of the diversifying Czech pre-school system
EUROPEAN EARLY CHILDHOOD EDUCATION RESEARCH JOURNAL, rok: 2021, ročník: 29, vydání: 2, DOI
2020
-
Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Rok: 2020, počet stran: 90 s.
-
Diverzifikace předškolního vzdělávání v ČR
Rok: 2020, vydání: 1., elektronické vyd., počet stran: 89 s.
-
If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools
Orbis Scholae, rok: 2020, ročník: 14, vydání: 3, DOI
2019
-
Doing Difference: Ethnomethodology, Discursive Psychology and Early Care
Rok: 2019, druh: Konferenční abstrakty
-
Mothers ‘Doing’ Difference: Class, Ethnicity, and Early Care in the Czech Republic
Sociológia - Slovak Sociological Review, rok: 2019, ročník: 51, vydání: 6, DOI
2018
-
Habitual and value bonding between parents and ECEC institutions and its consequences in the diversifying ECEC system in the Czech Republic
Rok: 2018, druh: Další prezentace na konferencích
-
Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
Journal of Pedagogy, rok: 2018, ročník: 9, vydání: 2, DOI
-
Not Innocent, but Vulnerable: An Approach to Childhood Innocence.
The Cambridge Handbook of Sexual Development: Childhood and Adolescence, rok: 2018, počet stran: 18 s.