Informace o projektu
Škola jako prostor jazyků: mnohojazyčná realita na školách ve Vídni a v Brně
- Kód projektu
- 77p5
- Období řešení
- 1/2017 - 12/2017
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- AKTION Česká republika - Rakousko (pouze vzdělávání)
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Spolupracující organizace
-
Universität Wien
Pädagogische Hochschule Wien
V centru pozornosti společného projektu Pedagogické fakulty MU Brno, Centra vzdělávání učitelů na Univerzitě ve Vídni a Vysoké školy pedagogické ve Vídni stoji jazyky ve školách. Realizátoři projektu vycházejí z předpokladu, že si žáci přinášejí do školy jazykový repertoár, který se skládá z různých (mnohdy částečně ovládaných) jazyků, dialektů či stylů (srov. Blommaert, 2010; Busch, 2013). S rozmanitým repertoárem jazyků se ve školách zachází velmi rozdílně a vznikají tak různé školně specifické modely. A právě to vede autory projektu ke stanovení hlavních výzkumných otázek:
1. Jakou pozici zaujímají školy v daném jazykově-politickém kontextu?
2. Jak jsou ve škole vnímány komponenty jazykových repertoárů (zkráceno: jazyků) a jak je s nimi nakládáno?
3. Jaké zkušenosti mají žáci se zaujímáním pozic školy ohledně jazyků?
Společný projekt bude realizován na třech úrovních: školní úroveň, úroveň výuky a individuální úroveň. K výzkumu na jednotlivých úrovních budou využity odpovídající výzkumné metody, které pomohou nalézt odpovědi na stanovené otázky (školní úroveň: rozhovory s vedením školy, analýza kurikulárních dokumentů, linguistic landscapes; úroveň výuky: pozorování výuky; individuální úroveň: rozhovory s žáky).
Publikace
Počet publikací: 2
2019
-
Menschenrechte versus Effizienz? - Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik
Mehrsprachensensible? Monilinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis/Multilingual sensibility? - Monolingual policies meet multilingual practice, vydání: 1. vydání, rok: 2019, počet stran: 14 s.
-
Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno
Challenging Boundaries in Language Education, vydání: 1. vydání, rok: 2019, počet stran: 18 s.