Project information
School as space of languages: multilingual reality in schools in Vienna and Brno
- Project Identification
- 77p5
- Project Period
- 1/2017 - 12/2017
- Investor / Pogramme / Project type
-
Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
- AKTION Czech Republic - Austria (Education only)
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
- Cooperating Organization
-
University of Vienna
Pädagogische Hochschule Wien
V centru pozornosti společného projektu Pedagogické fakulty MU Brno, Centra vzdělávání učitelů na Univerzitě ve Vídni a Vysoké školy pedagogické ve Vídni stoji jazyky ve školách. Realizátoři projektu vycházejí z předpokladu, že si žáci přinášejí do školy jazykový repertoár, který se skládá z různých (mnohdy částečně ovládaných) jazyků, dialektů či stylů (srov. Blommaert, 2010; Busch, 2013). S rozmanitým repertoárem jazyků se ve školách zachází velmi rozdílně a vznikají tak různé školně specifické modely. A právě to vede autory projektu ke stanovení hlavních výzkumných otázek:
1. Jakou pozici zaujímají školy v daném jazykově-politickém kontextu?
2. Jak jsou ve škole vnímány komponenty jazykových repertoárů (zkráceno: jazyků) a jak je s nimi nakládáno?
3. Jaké zkušenosti mají žáci se zaujímáním pozic školy ohledně jazyků?
Společný projekt bude realizován na třech úrovních: školní úroveň, úroveň výuky a individuální úroveň. K výzkumu na jednotlivých úrovních budou využity odpovídající výzkumné metody, které pomohou nalézt odpovědi na stanovené otázky (školní úroveň: rozhovory s vedením školy, analýza kurikulárních dokumentů, linguistic landscapes; úroveň výuky: pozorování výuky; individuální úroveň: rozhovory s žáky).
Publications
Total number of publications: 2
2019
-
Menschenrechte versus Effizienz? - Spannungsfelder der Schulsprachenpolitik
Mehrsprachensensible? Monilinguale Sprachenpolitik trifft auf mehrsprachige Praxis/Multilingual sensibility? - Monolingual policies meet multilingual practice, edition: 1. vydání, year: 2019, number of pages: 14 s.
-
Schools as Linguistic Space: Multilingual Realities at Schools in Vienna and Brno
Challenging Boundaries in Language Education, edition: 1. vydání, year: 2019, number of pages: 18 s.