Informace o projektu
Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
- Kód projektu
- GA19-06326S
- Období řešení
- 1/2019 - 12/2021
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Fakulta sociálních studií
Od začátku nového milénia procházejí evropské systémy terciálního vzdělávání – v návaznosti na tzv. Boloňský proces -- výraznými strukturálními proměnami. Mezi nejvýznamnější lze počítat vzdělanostní expanzi charakterizovanou zvyšujícími se počty studentů a absolventů vysokých škol. Současně s tím se zvyšuje podíl žen s dosaženým terciálním vzděláním a dochází k obrácení tzv. vzdělanostní mezery mezi muži a ženami: v populaci ekonomicky aktivních osob nyní nalézáme vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných žen, než vysokoškolsky vzdělaných mužů. Systém terciálního vzdělávání se též diferencuje a to jak vertikálně (skrze rozvoj bakalářských studijních programů), tak horizontálně (skrze vznik nových oborů a vzdělávacích institucí).
Předkládaný projekt se v rámci kontextu expanze, feminizace a diferenciace terciálního vzdělávání zaměřuje na proměňující se vztah mezi vzděláním, zaměstnáním a platovými podmínkami v zemích EU mezi lety 2000 až 2015; přičemž hledá odpověď na tři základní otázky: (1) Dochází v důsledku vzdělanostní expanze ke změně návratnosti vysokoškolského vzdělání na trhu práce? (2) Odráží se feminizace vzdělání (a převrácení genderové mezery) v pracovních příležitostech a platech žen? (3) Jaký vliv na návratnost vzdělání má dosažený stupeň vzdělání, studovaný obor, nebo vzdělávací instituce? Zvolenou výzkumnou metodou je sekundární analýza existujících mezinárodních kvantitativních datových zdrojů, zejména EU-LFS, EU-SILC, ISSP a ESS, které umožňují analýzu změn v čase ve velkém počtu evropských zemí. Výsledky projektu budou publikovány v impaktovaných časopisech; projekt pak uzavře souhrnná monografie. Všechny výsledky budou využity v odborné diskusi o proměnách role vzdělání v Evropských společnostech mezi lety 2000 až 2015.
Cíle udržitelného rozvoje
Masarykova univerzita se hlásí k cílům udržitelného rozvoje OSN, jejichž záměrem je do roku 2030 zlepšit podmínky a kvalitu života na naší planetě.
Publikace
Počet publikací: 7
2022
-
Does educational expansion decrease suicide rates in European countries? The compositional effect in educational stratification of suicides
Quality & Quantity, rok: 2022, ročník: 56, vydání: 3, DOI
-
Transitional inequality offset : Educational expansion and inequality of educational opportunity in European countries between 2000 and 2018
European Sociological Review, rok: 2022, ročník: 38, vydání: 6, DOI
2021
-
Is the Precariat a self-contained social class in contemporary Europe?
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Proměna role vzdělání v době čtvrté průmyslové revoluce
Rok: 2021, počet stran: 151 s.
2020
-
The Expansion of Higher Education and Post-Materialistic Attitudes to Work in Europe : Evidence from the European Values Study
Sociologický časopis, rok: 2020, ročník: 56, vydání: 6, DOI
2019
-
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
Fórum sociální politiky, rok: 2019, ročník: 13, vydání: 3
-
Is Education Becoming a Weaker Determinant of Occupation? Educational Expansion and Occupational Returns to Education in 30 European Countries
Sociologický časopis, rok: 2019, ročník: 55, vydání: 6, DOI