Project information
Vzdělání a proměna jeho role na Evropských trzích práce v letech 2000 až 2015
- Project Identification
- GA19-06326S
- Project Period
- 1/2019 - 12/2021
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Social Studies
Od začátku nového milénia procházejí evropské systémy terciálního vzdělávání – v návaznosti na tzv. Boloňský proces -- výraznými strukturálními proměnami. Mezi nejvýznamnější lze počítat vzdělanostní expanzi charakterizovanou zvyšujícími se počty studentů a absolventů vysokých škol. Současně s tím se zvyšuje podíl žen s dosaženým terciálním vzděláním a dochází k obrácení tzv. vzdělanostní mezery mezi muži a ženami: v populaci ekonomicky aktivních osob nyní nalézáme vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných žen, než vysokoškolsky vzdělaných mužů. Systém terciálního vzdělávání se též diferencuje a to jak vertikálně (skrze rozvoj bakalářských studijních programů), tak horizontálně (skrze vznik nových oborů a vzdělávacích institucí).
Předkládaný projekt se v rámci kontextu expanze, feminizace a diferenciace terciálního vzdělávání zaměřuje na proměňující se vztah mezi vzděláním, zaměstnáním a platovými podmínkami v zemích EU mezi lety 2000 až 2015; přičemž hledá odpověď na tři základní otázky: (1) Dochází v důsledku vzdělanostní expanze ke změně návratnosti vysokoškolského vzdělání na trhu práce? (2) Odráží se feminizace vzdělání (a převrácení genderové mezery) v pracovních příležitostech a platech žen? (3) Jaký vliv na návratnost vzdělání má dosažený stupeň vzdělání, studovaný obor, nebo vzdělávací instituce? Zvolenou výzkumnou metodou je sekundární analýza existujících mezinárodních kvantitativních datových zdrojů, zejména EU-LFS, EU-SILC, ISSP a ESS, které umožňují analýzu změn v čase ve velkém počtu evropských zemí. Výsledky projektu budou publikovány v impaktovaných časopisech; projekt pak uzavře souhrnná monografie. Všechny výsledky budou využity v odborné diskusi o proměnách role vzdělání v Evropských společnostech mezi lety 2000 až 2015.
Sustainable Development Goals
Masaryk University is committed to the UN Sustainable Development Goals, which aim to improve the conditions and quality of life on our planet by 2030.
Publications
Total number of publications: 7
2022
-
Does educational expansion decrease suicide rates in European countries? The compositional effect in educational stratification of suicides
Quality & Quantity, year: 2022, volume: 56, edition: 3, DOI
-
Transitional inequality offset : Educational expansion and inequality of educational opportunity in European countries between 2000 and 2018
European Sociological Review, year: 2022, volume: 38, edition: 6, DOI
2021
-
Is the Precariat a self-contained social class in contemporary Europe?
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Proměna role vzdělání v době čtvrté průmyslové revoluce
Year: 2021, number of pages: 151 s.
2020
-
The Expansion of Higher Education and Post-Materialistic Attitudes to Work in Europe : Evidence from the European Values Study
Sociologický časopis, year: 2020, volume: 56, edition: 6, DOI
2019
-
Etnická diferenciace základních škol: příklad města Brna
Fórum sociální politiky, year: 2019, volume: 13, edition: 3
-
Is Education Becoming a Weaker Determinant of Occupation? Educational Expansion and Occupational Returns to Education in 30 European Countries
Sociologický časopis, year: 2019, volume: 55, edition: 6, DOI