Informace o projektu
Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v ČR
(LPHV-ZSSSvCR)
- Kód projektu
- MUNI/A/1423/2018
- Období řešení
- 1/2019 - 12/2019
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
Lidová píseň a instrumentální hudba tvoří organickou součást české národní kultury. Stala se součástí hudebně výchovných snah, které byly uplatňovány v českých školách zejména od posledních desetiletí 19. století. Funkce hudebně folklorního dědictví zvláště ve školní hudební výchově se v průběhu více než jednoho století proměňovala; vždy do jisté míry reflektovala kulturně historické proměny ve společnosti.
V současné době tvoří folklorní písňový okruh stále důležité didaktické východisko. Prostupuje hudební výchovou na základních, částečně i středních školách a specializovanou instrumentální či pěveckou výchovou na základních uměleckých školách. Vzhledem k soudobým mnohovrstevnatým kulturním projevům a působení multimediálních prostředků stojíme často před otázkou, jak hudebně folklorní dědictví školní mládeži předkládat. Výzkumy zaměřené na uplatňování lidové hudby ve škole v českém prostředí chybí. Existují pouze poznatky terénních výzkumů etnomuzikologického rázu, které byly zaměřeny spíše na důsledky školní výchovy ve sledované oblasti (M. Toncrová, V. Frolcová-Šepláková, J. Kučerová, M. Šilhavíková ad.). Jednoznačně vypovídají o významu odborné erudice a aplikačních schopností učitelů; výsledky naznačily velmi kolísavý charakter v přijímání lidové tradice mládeží.
Se způsoby uplatňování hudebního folkloru ve výuce se budoucí čeští učitelé seznamují především v předmětech hudebně didaktického rázu, s folklorním materiálem pracují v praktických hudebních předmětech, na některých PdF výjimečně i v etnomuzikologických seminářích. Výzkumné šetření orientované na charakter a úroveň hudebně folklorní aplikace do výuky, na něž se Katedra hudební výchovy v současnosti zaměřuje, by mělo hudebně pedagogické praxi pomoci. Výsledkem specifického výzkumu bude zachycení současného stavu začlenění hudebně folklorního okruhu do výuky a návrhy optimalizačních řešení.
Publikace
Počet publikací: 5
2019
-
DigiTiME Concept in the Czech Republic from teachers' and pupils' research-based point of view (2017)
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice
Rok: 2019, vydání: Vyd. 1., počet stran: 168 s.
-
Lidová píseň v hudební výchově na základních a středních školách v České republice
Rok: 2019, vydání: Vyd. 1., počet stran: 168 s.
-
Orff-Schulwerk approach as a student-engaging strategy in teaching music at primary (art) schools
Rok: 2019, druh: Uspořádání workshopu
-
Subject of Music Education at the Elementary Art Schools, Primary and Secondary Schools in the Czech Republic – from the perspective of teachers and students
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích