Informace o projektu
Faktory ovlivňující identifikaci a rozvoj mimořádně nadaných žáků
- Kód projektu
- MUNI/A/1137/2019
- Období řešení
- 1/2020 - 12/2020
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Fakulta sociálních studií
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
- Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D.
- Mgr. David Macek, Ph.D.
- Mgr. Peter Michalko
- Mgr. et Mgr. Petr Palíšek
- Mgr. Karel Rečka
- Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
- Mgr. Veronika Šromová
- Mgr. Adéla Švestková
- Mgr. Martin Tancoš
- Mgr. Adam Ťápal, M.A.
- Mgr. Jaroslav Točík
Projekt se zaměřuje na tři důležitá témata související s identifikací a rozvojem nadaných žáků. Cílí jak na faktory, které determinují výkonnost a rozvoj této populace žáků v akademických oblastech (výzkum metakognice), tak i na proměnné, které zasahují do samotného procesu jejich vyhledávání a identifikace (výzkum posuzovací škály a diagnostické hry). Komplexní uchopení celé problematiky umožní lépe a zejména podrobněji popsat jak kognitivní a metakognitivní specifika nadané populace, tak i případné možnosti a rizika procesu identifikace. Projekt tedy dává příležitost tematicky i koncepčně přímo navázat na dřívější projekty specifického výzkumu, i na projekty GAČR a TAČR. V rámci nich byla sesbírána zajímavá a doposud nepublikovaná data, vztahující se zejména k faktorům, jež determinují výkon žáků v rámci herní diagnostiky, i k přesnosti odhadů úrovně schopností žáků z pohledu jejich učitelů či rodičů. Navržený projekt počítá i s novými sběry dat, která budou na větších souborech dětí a škol ověřovat důležité vztahy a souvislosti zejména v ose učitel – žák – rodič – psycholog. Výstupy těchto výzkumných studií budou cíleny do odborných zahraničních i místních periodik. Mohou být následně také impulzem pro projekty aplikovaného výzkumu, či nalézt přímé uplatnění v pedagogické nebo pedagogicko-psychologické praxi.
Výsledky
V tomto projektu se nám podařilo sesbírat rozsáhlé sooubory dat a publikovat 3 studie. Z toho jedna je v prestižním americkém časopise.
Publikace
Počet publikací: 3
2021
-
Validity and Reliability of Gifted Rating Scales-School Form in Sample of Teachers and Parents – A Czech Contribution
Journal of Psychoeducational Assessment, rok: 2021, ročník: 39, vydání: 3, DOI
2020
-
Shoda pedagogické nominace a skupinového testu inteligence při skríningu intelektového nadání – sonda do problematiky
Studia Paedagogica, rok: 2020, ročník: 25, vydání: 3, DOI
-
Vyvíjíme GIS - Invenio, screeningový online systém pro vyhledávání rozumově nadaných dětí pomocí psychodiagnostických počítačových her
Rok: 2020, druh: Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)