Informace o projektu
Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času
- Kód projektu
- GA403/09/0885
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2011
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Ekonomicko-správní fakulta
- Klíčová slova
- proměny urbánního prostředí, geografie času
- Spolupracující organizace
-
Akademie věd České republiky
- Odpovědná osoba RNDr. Bohumil Frantál
- Odpovědná osoba Mgr. Michal Vančura, Ph.D.
- Odpovědná osoba doc. RNDr. Tadeusz Siwek, CSc.
- Odpovědná osoba doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
- Odpovědná osoba Mgr. Pavel Klapka, Ph.D.
Za posledních zhruba 20 let došlo v České republice k výrazným proměnám souvisejících mj. také se změnami ve způsobech lidského chování, jež se odrazily ve zcela odlišných postojích a kulturních návycích několika různých generací. Projekt vzužívá interdisciplinární přístup na pomezí vědních disciplín, které se provazují a doplňují. Projekt je v základu založen na sociologických a geografických přístupech uplatňovaných v geografii času, jež je metodicky inspirována teorií difúze inovací. Prosotorový aspekt projektu zahrnuje komparaci vybraných modelových území na základě identifikovaných difúzních procesů (v prostředí maloobchodu a specializovaných obchodních řetězců, na něž se váže fenomén trávení volného času). Hlavním cílem projektu je ověřit, zda jednotlivé fáze difúzního invačního procesu vytvářejí odlišné prostorové modely chování vybraných segmentů populace či nikoliv, tzn. identifikovat, analyzovat a zobecnit tyto modely chování v závislosti na proměnách urbánního prostředí.
Publikace
Počet publikací: 17
2014
-
Vývoj velkoplošného maloobchodu Olomouce a výzkum nákupního chování
XVII. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků, rok: 2014
2012
-
Lidské chování v prostoru a čase: teoreticko-metodologická východiska
Sociologický časopis/ Czech Sociological Review, rok: 2012, ročník: 48, vydání: 5
-
Prostorové chování: vzorce aktivit, mobilita a každodenní život ve městě.
Rok: 2012, vydání: 1. vyd., počet stran: 140 s.
2011
-
Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku
Auspicia, rok: 2011, ročník: VIII, vydání: 1
-
Geografický seminář pořádaný na počest doc. RNDr. Stanislava Řeháka, CSc.
Rok: 2011, druh: Uspořádání workshopu
2010
-
Expanze vybraných sítí nepotravinářských prodejen v ČR - příklad difúzního procesu v maloobchodě
Rok: 2010, druh: Konferenční abstrakty
-
Expanze vybraných sítí prodejen drogerie a parfumerie v ČR - příklad difúzního procesu v maloobchodě
Rok: 2010, druh: Konferenční abstrakty
-
Fast food řetězec McDonalds v ČR a na Slovensku: příklad difúzního procesu
Rok: 2010, druh: Další prezentace na konferencích
-
Percepcja przestrzeni miejskiej jako składnik aktualnych badań przestrzennych zachowań mieszkańców wybranych miast czeskich
Madurowicz, M. (ed.): Wartościowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, rok: 2010
-
Spatial organisation: development, structure and approximation of geographical systems.
Moravian Geographical Reports, rok: 2010, ročník: 18, vydání: 3