Informace o projektu
Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga v?mezioborovém kontextu
- Kód projektu
- MUNI/A/1510/2021
- Období řešení
- 1/2022 - 12/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Specifický výzkum - podpora studentských projektů
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
- Mgr. David Ambrůz
- Mgr. et Mgr. Veronika Antel
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Viktor Cina
- Mgr. Lada Červeňáková
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
- Mgr. Petrana Dubeňová
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Mgr. et Mgr. Martin Fiala, DiS.
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
- Mgr. Radka Florianová
- Mgr. Erika Gavelčíková Dobišová
- PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D.
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
- Mgr. Lenka Hrnčířová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Petra Kaválková
- Mgr. Olha Klopota, Ph.D.
- prof. Yevhenii Klopota, Ph.D. et Ph.D.
- Mgr. Naděžda Lasotová, MBA
- Mgr. Štěpánka Lauková
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
- Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D.
- Mgr. Zuzana Maštenová
- Mgr. Hana Moravčíková
- Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová
- Mgr. Markéta Olbertová
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
- PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- Mgr. Vendula Sunková
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová
- Mgr. Marína Štibrányiová
- PhDr. Mgr. Petra Tužilová
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.
- Mgr. Iva Žáková, Ph.D.
Projekt "Specifického výzkumu" svým pojetím tematicky navazuje na již ukončené projekty (Specifické výzkumy realizované v letech 2019-2021). Nadále se zaměřuje na význam a roli speciální pedagogiky, nově v kontextu mezioborové spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky, kteří se podílí na komplexní podpoře dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzhledem k tomu, že v minulých letech byl zkoumán význam a role speciálního pedagoga z pohledu pedagogů a rodičů, byl tedy popsán kontext speciální pedagogiky v oblasti vzdělávání ve škole i v rodinném prostředí. Nové zaměření bude vhodně doplňovat a uzavírat výzkumný záměr i z hlediska interdisciplinárního kontextu. Projekt cílí na možnosti, průběh a význam mezioborové spolupráce v poskytování speciálně pedagogické intervence a další návazné podpory. Projekt především poukáže na význam aktivní a funkční participace speciálního pedagoga s odborníky z dalších oborů a oblastí, které se do komplexní podpory osob se speciálními vzdělávacími potřebami zapojují. Hovoříme zde především o spolupráci s odborníky z oblasti psychologie, pedagogiky, sociálních věd, medicíny, terapeutického působení a poradenství. Mezioborová spolupráce hraje ve speciální pedagogice významnou roli a může kvalitu posykování komplexní intervence zásadně ovlivnit. Děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají širokou škálu individuálních potřeb, které vyžadují spolupráci speciálního pedagoga s dalšími odborníky, a právě možnosti a průběh této spolupráce tvoří stěžejní zaměření celého projektu. Projekt je v souladu s předešlými výzkumnými aktivitami Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky a jeho hlavním cílem je zkvalitnění komplexního přístupu k podpoře všeobecného rozvoje, socializace, výchovy a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výzkumný záměr je realizován na základě vlastní výzkumné aktivity realizačního týmu akademických pracovníků a zapojení studentů bakalářského, magisterského i doktorského studia speciální pedagogiky do výzkumných projektů v rámci katedry.
Publikace
Počet publikací: 17
2024
-
Žáci základní školy v informační společnosti
„Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí“, příspěvky přednesené na semináři v Josefově ve dnech 2.– 4. 5. 2023, rok: 2024
2022
-
Could interactive book reading help children with developmental language disorder (DLD) develop communication skills?
Media4u Magazine, rok: 2022
-
Edukace pacientů s diabetem v ambulanci praktického lékaře
Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století, rok: 2022
-
Faktory ovlivňující edukaci dětí a žáků s tělesným postižením v prostředí mateřské a základní školy
Rok: 2022, druh: Vyžádané přednášky
-
Inkluzivní vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Rok: 2022, druh: Vyžádané přednášky
-
Intervence jedince s epilepsií
Rok: 2022, druh: Vyžádané přednášky
-
Poruchy štítné žlázy: Jak k nim přistupovat a na jaké potraviny si dát pozor?
Průvodce společným vzděláváním, rok: 2022, ročník: Ročník IX, vydání: číslo 6
-
Recenze knihy: VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE. PRŮVODCE PRO RODIČE A DALŠÍ ZÁJEMCE O TUTO PROBLEMATIKU
Listy klinické logopedie, rok: 2022, ročník: 6, vydání: 1
-
RECENZE KNIHY: DEMENCE: HODNOTICÍ TECHNIKY A NÁSTROJE
Rok: 2022, druh: Recenze
-
Rodiny s dítětem se speciálními potřebami v první vlně pandemie covid-19
Rok: 2022, druh: Další prezentace na konferencích