Informace o projektu
Problematika kázně na 1. stupni základních škol z pohledu studentů pedagogických fakult
- Kód projektu
- MUNI/41/015/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
- Mgr. Michaela Floumová
- Mgr. Jitka Procházková
- Mgr. Eliška Roháčková
- Mgr. Anna Vrabelová
- Klíčová slova
- Kázeň, nekázeň, šikana, drogová závislost, násilí, omezování osobních svobod, alkohol, kouření, dotazník, přestupek
Projekt se zabývá problematikou kázně a nekázně u žáků prvního stupně základních škol z pohledu studentů pedagogické fakulty. Zaměřuje se na identifikaci nejčastějších kázeňských problémů, typických metod řešení a prevenčních prostředků, které považují studenti za nejdůležitější. Využíváme také pedagogických praxí studentů.
Výsledky
Za výsledky výzkumu považujeme zejména vyhodnocené výsledky výzkumu provedeného u studentů a také nepsanou zpětnou vazbu získanou od studentů, kteří konstatovali že je dotazník vedl k zamyšlení nad problematikou a i nad svojí budoucí činností.
Z výsledků výzkumu vyplývá že studenti si uvědomují závažnost problematiky neukázněného chování, nutnosti se s problematikou seznamovat, ať už studiem odborné literatury nebo samotným řešením při hodinách pedagogické praxe na základních školách v rámci studia na pedagogické fakultě.
Studenti si uvědomují že je nutná spolupráce rodičů a školy na řešení kázeňských problémů, ke které však ne vždy dochází. Rodiče by si měli uvědomovat že se na řešení problémů musí podílet a znepokojení z výskytu kázeňských přestupků u dítěte by se dle názorů studentů mělo objevovat od druhého roku věku dítěte.
Prakticky všichni respondenti se shodují na faktu že hrozby a ignorování nevhodných projevů dítěte ovlivňuje dítě velmi negativně, naopak nejpozitivněji vnímají snahu rodiče budovat u dítěte sebevědomí a sebeuvědomování.
Ukazuje se že studenti vnímají jako nejzávažnější kázeňský přestupek z nabízených variant šikanování, které je se značným odstupem následováno přestupky kdy dítě konzumuje během výuky a opouští své místo. Tyto problémy studenti navrhují řešit zejména formou napomenutí zaměstnání dítěte jinou činností a promluvou s rodiči, příp. s psychologem.
Na pedagogických praxích se studenti setkávali s kázeňskými přestupky ve škále od odpovědi často až zřídka. Zajímavé je že se studenti napříč ročníky neshodli v kterém ročníku se nejvíce potkávali s kázeňskými přestupky. Nejčastěji se kázeňské přestupky objevovali v třetím ročníku. Pozitivním zjištěním je že učitelé na praxích studentů pedagogické fakulty kázeňské přestupky, které se vyskytly řešili a to převážně úspěšně.