Informace o publikaci
Pragmatic awareness in teacher education
Název česky | Pragmatické povědomí ve vzdělávání učitelů |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Acta academica karviniensia |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | pragmatic awareness; pragmatics; language learning; teacher education; productive language skills; receptive language skills; communicative language competences; linguistic competences; sociolinguistic competences; pragmatic competences |
Popis | Článek přináší výsledky výzkumu, který autorka uskutečnila u několika skupin studentů, a to jak budoucích, tak stávajících učitelů angličtiny. Cílem bylo zjistit, jaký mají tito studenti názor na studium pragmatiky a zda považují kurz o základech pragmatiky za důležitý pro své jazykové vzdělání. Autorka se také pokusila zjistit, zda studenti používají nebo plánují používat ve svém učitelském povolání tzv. pragmatic awareness approach (přístup pragmatického povědomí). Autorka vychází především z analýzy návrhů studentů, jak lze v učitelské praxi aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti získané při studiu pragmatiky, a to s ohledem na produktivní a receptivní jazykové dovednosti stejně jako komunikativní jazykové kompetence, tj. lingvistické, sociolingvistické a pragmatické kompetence, které zformuloval Trim (2005) pro společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages), protože právě rovnováha mezi produktivními a receptivními jazykovými dovednostmi a zvládnutí komunikativních jazykových kompetencí jsou považovány za nezbytnou součást vzdělávacího procesu. |