Informace o publikaci
Knowledge society in 21st century
Název česky | Vzdělanostní společnost 21 století |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2012 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Acta universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis, 60, 2012 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Sociologie, demografie |
Klíčová slova | education; knowledge; social qualification; three conceptions of a human in economics; responsibility; multi-disciplinary approach |
Popis | Příspěvek se zamýšlí nad potřebou vzdělanosti v 21. století se zaměřením na kritický přístup k současné preferenci odbornosti a dovednosti na úkor humanizace studia. Autoři připomínají V. Bělohradského, který mluví v této souvislosti o degradaci dnešního vysokoškolského studia na přípravu „kvalifikovaných idiotů“. Vzdělání se stává v tržním prostředí zbožím a na kvalifikaci sociální je u nehumanitních oborů nahlíženo jako na nepotřebnou, ztrátou, zdržující a neefektivní. Text se dále zaměřuje na potřebnost studia humanitních věd pro ekonomické obory. Uvedeny jsou tři koncepce člověka v ekonomice s důrazem na koncepci člověka společensko – ekonomického. Právě koncepce člověka společensko-ekonomického umožňuje vidět svět v co nejširších souvislostech, osvojení si multidisciplinárního přístupu při řešení ekomomických problémů a zejména vytvoření v dnešní době tolik potřebného kritické myšlení. Tento přístup je z dlouhodobého hlediska dokonce ekonomicky výhodnější. Výuka sociologických, psychologických, filosofických, politologických a dalších společensko- vědních disciplín by tedy ekonomy neměla být brána jako něco zdržujícího, ekonomicky obtížně zhodnotitelného, ale naopak jako nutnost vytvoření velmi důležité kvalifikace sociální, založené na poznání a porozumění sebe sama, svého okolí v těch nejširších souvislostech a vedoucí k odpovědnosti za sebe i okolní svět. |