Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Zdravotní (ne)gramotnost
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Přiložené soubory | |
Popis | Problematika zdravotní gramotnosti je ve světě rozšířeným a řešeným tématem; na území ČR je tento pojem zatím znám jen poměrně úzké skupině odborníků. Dle našeho názoru by bylo přínosné, kdyby se tento pojem rozšířil mezi laickou veřejnost. Připomeňme ještě, že ani ve školských dokumentech, jako je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, se tento pojem doposud nevyskytuje, a to ani v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ani v rámci oboru Výchova ke zdraví. Příspěvek se pokusí nastínit možnosti rozvoje a posilování kritické zdravotní gramotnosti v rámci oboru Výchova ke zdraví a výukové metody vedoucí k rozvoji zdravotní gramotnosti. Cílem práce bylo zjistit úroveň znalostí studentů PdF MU v problematice první pomoci (významná oblast zdravotní gramotnosti). Zkoumaný soubor a metodika: zkoumaný soubor tvořilo 623 respondentů (521 studentů dvouoborového studia nebo lektorství cizího jazyka, 102 respondentů byli studenti oboru Výchova ke zdraví. Výzkumnou metodou v této části práce bylo písemné dotazování; šetření bylo realizováno formou anonymního dotazníkového šetření. Výsledky: informovanost studentů je nižší, než jakou jsme předpokládali (75 %) - a to 65% v celém zkoumaném souboru a 74% u studentů oboru výchovy ke zdraví. Závěr: šetření odhalilo značné nedostatky ve vzdělanosti absolventů středních škol v problematice první pomoci a je nutné změnit výuku na všech stupních vzdělávání. |