Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Dědická daň v hledáčku Evropské unie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Evropská unie dlouhodobě vyjadřuje názor, že problematika přímých daní není primárním předmětem jejího zájmu, a přenechává právní úpravu v dané oblasti na členských státech. Z tohoto pravidla však existují výjimky. Jednou z nejdiskutovanějších otázek je možná harmonizace důchodových daní, když ne ve všech konstrukčních prvcích, pak alespoň co se týče jednotného způsobu stanovení základu daně. Z praktických důvodů je rovněž vyloučena harmonizace v oblasti daní majetkových, s výjimkou daní z motorových vozidel. Posledně jmenované však Evropská unie řadí mezi daně nepřímé. Na konci roku 2010 však Evropská unie prolomila historické tabu a přistoupila k postupným snahám o harmonizaci daně dědické. Dne 15. prosince 2011 Evropská Komise přijala rozsáhlý balíček týkající se dědické daně jakožto důsledek problémů spojených s nejednotnou národní úpravou dědické daně v členských státech. Nesoulad v právní regulaci dědické daně způsobuje v určitých případech dvojí či dokonce vícenásobné zdanění dědictví, v určitých extrémních případech může být dokonce celá hodnota dědictví zaplacena na daních. Některé státy mohou uplatňovat právo vybrat daň z toho samého majetku, který byl již předtím zdaněn v jiném státě nebo zdaňovat dědictví ze zahraničí více než dědictví místní. Dědicové jsou nuceni prodat svůj zděděný majetek, aby vůbec měli na úhradu daňové povinnosti, malé společnosti čelí problémům s transferem majetku v případě smrti svého společníka. Cílem tohoto příspěvku je za pomocí analytické metody prozkoumat návrhy předložené orgány Evropské unie, které se týkají snah o postupnou harmonizaci/unifikaci dědické daně. Nedílnou součástí práce je za pomocí komparační metody porovnat právní úpravy členských států a poukázat na rizika vícenásobného zdanění jednoho dědictví. |
Související projekty: |