![Studijní programy](https://cdn.muni.cz/media/3757910/studijni-programy-student-jde-chodbou-masarykova-univerzita.jpg?mode=crop¢er=0.5,0.5&rnd=133754493890000000&heightratio=0.5&width=278)
Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers
Název česky | Konjunktivní adverbia ve vědeckých textech: Preference rodilých a nerodilých autorů v angličtině |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Jedním z nejúčinnějších nástrojů k dosažení koheze v odborném (vědeckém) jazyce je užití diskurzivních adverbií, což jsou syntakticky a prozodicky separátní adverbia fungující jako explicitní výrazy organizující diskurs (discourse markers). Rostoucí globalizace vědy a nadvláda angličtiny jako jejího hlavního jazyka vyústily v jistou jazykovou a formální uniformitu odborných textů. V jednotlivých disciplínách však lze nalézt jisté pravidelné rozdíly mezi rodilými a nerodilými uživateli angličtiny, stejně jako mezi zkušenými a méně zkušenými pisateli. Tématem této kapitoly je volba konjunktivních a disjunktivních adverbií ve vědeckých článcích a esejích v úzce vymezené vědecké oblasti, konkrétně lingvistice a metodice vyučování cizích jazyků, a to s důrazem na sekvenční adverbia. Analyzováno bylo několik korpusů akademických prací rodilých i nerodilých, zkušených i méně zkušených autorů. Výsledky naznačují, že jednotlivé kategorie autorů se vyznačují typickými distribučními preferencemi v oblasti konjunktivních a disjunktivních adverbií. Tato kapitola se snaží tyto systematické volby interpretovat a předestírá i praktické dopady do výuky EAP (angličtiny pro akademické účely). |