Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Televize jako prostředek subvencování kinematografie : Vývoj smluvního rámce Československé televize a Československého státního filmu z hlediska distribučních vztahů v letech 1953 až 1960
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2012 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Práce mapuje distribuční vztahy Československé televize (ČST) a Československého státního filmu (ČSF) v uvedeném časovém horizontu. 1. května 1953 bylo slavnostně zahájeno pokusné televizní vysílání. Již tehdy televizní studio předvedlo, jak různorodý program dokáže televize zprostředkovat, ale zároveň také ukázalo, jak moc je rodící se nové médium závislé na kinematografickém průmyslu. ČST byla na ČSF v době svého vzniku závislá nejen produkčně, technicky a materiálně, ale i programově, neboť podstatnou část vysílaného programu tvořily kinematografické filmy. Spolu s nárůstem kapacity vysílání požadovalo televizní studio stále více filmů, které by mohlo vhodně zařadit do programu. Československý státní film byl naopak znepokojen dramatickým přílivem televizních koncesionářů, neboť narůstal počet diváků, kteří mohli některé filmy sledovat doma na televizní obrazovce, a tak hrozil odliv diváků z kin. Na poli distribuce celovečerních filmů k televiznímu vysílání se tak zájmy obou organizací křížily a ČST a ČSF se v podstatě ocitly v konkurenčním vztahu, k čemuž navíc přispívaly četné reorganizace, kterými obě instituce v dané době procházely. Pravidla socialistické společnosti tehdejšího Československa však oproti západním zemím vyžadovala, aby se oba tyto kulturní prostředky nacházely v harmonickém vztahu vzájemné kooperace. Proto se práce soustřeďuje na analýzu recipročně uzavíraných smluv, které rok co rok upravovaly podmínky uvádění filmů v televizním vysílání. Snaží se tak zachytit nejen vývoj smluvního rámce, ale také poukázat jakými způsoby byly vztahy obou organizací harmonizovány státem. Sekundárně tak práce odhaluje, jakým způsobem se Československý státní film mohl podílet na formování nového televizního média, jakým způsobem naopak Československá televize poznamenala kinematografii a jak byly tyto procesy ovlivněny státním aparátem. |
Související projekty: |