Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGY IN NON-FORMAL EDUCATION AND LEARNING OF HANDBALL COACHES
Název česky | Používání informačních technologií v oblasti neformálního vzdělávání a informálního učení trenérů házené |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | 18. ročník Medzinárodnej vedeckej konferencie o športe |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Sport a aktivity volného času |
Klíčová slova | Empirical research Sports coach Information and Communication Technology (ICT) Methodic - study guidelines One-way communication Two-way communication |
Popis | Výzkum se zaměřil na otázky využití informačních technologií v neformálním vzdělávání a informálním učení trenérů házené. Informační technologie sehrávají stále významnější roli v gradaci trenérské profese. Cílem tohoto empirického výzkumu byla analýza konkrétních forem a metod využití informačních technologií (videokanály, sociální sítě, elektronické databáze, webové stránky, počítačové programy, smart phony aj.) v neformálním vzdělávání a informálním učení trenérů. Výzkum měl dvě fáze. V první fázi byl použit dotazník vlastní konstrukce, který byl následně distribuován trenérům různých sportovních odvětví, data byla sesbírána od 200 trenérů. Po kvantitativním vyhodnocení dotazníkového šetření byly provedeny případové studie se třemi vybranými trenéry házené. Od nich byla data získávána formou rozhovoru. Ve výzkumu se ukázalo, že informační technologie trenéři běžně využívají jak v osobním životě, tak ve své trenérské činnosti. V souvislosti s jejich trenérskou aktivitou převažuje využití jednosměrné komunikace, především studium metodických materiálů. Oboustranné komunikace jako jsou internetové E-learningové kurzy, diskusní fóra, webináře apod. využívají znatelně méně. Příliš mnoho trenéři nevyužívají prostředky informačních technologií při své přímé trenérské činnosti, tzn. během tréninku nebo utkání, naopak zejména na vrcholové úrovni pracují obvykle na počítači s videozáznamem. Představíme analýzu, porovnávající využití ICT muži a ženami, kde ženy vyjadřují větší spokojenost s dostupnými formami i obsahem, využívají je však méně než muži pro neformální učení, naopak více diskutují problematiku své trenérské práce přes internet s okolím. Trenéři se zkušenostmi ze zahraničí uváděli propracovanost využití informačních technologií pro trenérskou profesi v jiných zemích, představíme některé příklady z Norska. |
Související projekty: |