Informace o publikaci

Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole

Autoři

SLEPIČKOVÁ Lenka SAYOUD SOLÁROVÁ Kateřina PINKOVÁ Pavlína

Rok publikování 2013
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Výzkumy týkající se faktorů úspěšnosti inkluze ukazují, že je to právě personální zajištění, které do značné míry ovlivňuje úspěšnost vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Není to přitom jen odborná příprava či teoretická vybavenost teoretických pracovníků, ale především jejich ztotožnění se s inkluzivními principy, co hraje v procesu inkluze klíčovou roli. Tato kapitola mapuje postoje učitelů českých základních škol k inkluzivnímu vzdělávání různých skupin žáků a identifikuje faktory, které tyto postoje ovlivňují. Ke sběru dat byla využita upravená verze dotazníku Sentiments, Attitudes and Concerns about Inclusive Education (SACIE) zaměřeného na oblast emocí, postojů a obav budoucích učitelů z inkluzivního vzdělávání (Forlin, Earle, Loreman, Sharma, 2011), výzkumným vzorkem je 92 učitelů českých základních škol z pěti krajů ČR. Jak ukázaly výsledky výzkumu, respondenti projevili nízkou podporu inkluze ve vztahu k určitým skupinám žákům, především k žákům s poruchami chování na úrovni agresivity, k žákům potřebujícím pomoc se sebeobslužnými činnostmi a k žákům soustavně neprospívajícím. Vysoké procento respondentů také vyslovovalo různé typy obav souvisejících s inkluzí. Významnými činiteli působícími na postoje učitelů k inkluzivnímu vzdělávání jsou rozsah studia speciální pedagogiky a rozsah zkušeností se vzděláváním žáků se zdravotním postižením.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info