Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Informační systémy ve vzdělávání: od technologických k antropologickým a sociálním aspektům
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | INFORUM 2014: 20. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.inforum.cz/pdf/2014/cerny-michal.pdf |
Obor | Pedagogika a školství |
Popis | Informační systémy představují jednu z páteřních služeb, které firmy i školy v informační společnosti využívají. Svoji nespornou roli hrají také v informačním a znalostním managementu, který je přímo napojen nejen na toky uvnitř organizací, ale také na problematiku vzdělávání. Informační systém je tak stále více rozkročený mezi službou, která podporuje určité činnosti organizace jako celku a současně by měla zajišťovat také podporu rozvoje intelektuálního kapitálu jednotlivců. Zvláštní kategorií jsou pak specializované informační systémy, které slouží primárně pro vzdělávání (nikoli jen primární až terciální, ale také celoživotní a firemní) a jeho podporu. Také zde dochází k napětí mezi moduly běžné agendy, LMS, práci s velkými objemy dat, vyhodnocování aktivity jednotlivých uživatelů až po podporu manažerských rozhodnutích založených na studiu změny intelektuálního kapitálu. V tomto kontextu je třeba se na problematiku informačních systémů dívat v komplexnějším pohledu, než bylo doposud běžné. Technologické aspekty návrhu stále více ustupují důležitým antropologickým a sociálním tématům, které je nutné brát v potaz. Této problematice se podrobně věnuje technology assessment, který buduje metodiky, jež budou brát v potaz také etické aspekty, ergonomii, kulturní odlišnosti atp. Příspěvek se bude věnovat popisu informačních systémů ve vzdělávání, jejich práci se zdroji a jejich distribuci směrem k uživatelům. Nabídne některé možnosti využití UML (Unified Modeling Language) pro design takového prostředí, které bude z pohledu technology assessment optimální. Jde o oblast, která bude pro rozvoj všech organizací ve znalostní ekonomice zcela klíčový. |
Související projekty: |