
(Ne)spravedlnost ve vzdělávání: téma odborné i politické.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V našich školách se již od zavedení všeobecného povinného školního vzdělávání uplatňuje princip výkonu. Obsah vzdělávání je primárně oblastí společensko-politických rozhodnutí a definování vzdělávacích cílů záležitostí primárně pedagogiky. Z psychologického hlediska klade škola nároky na žáky v oblasti učebního výkonu a disciplíny a jednotliví žáci a studenti mají různé osobnostní předpoklady k vyrovnávání se s těmito nároky. Psychologové poradenští a školní vycházejí z teze, že by dítě mělo být vzděláváno v programu, jehož nároky odpovídají jeho předpokladům. Problém posuzování míry vzdělavatelnosti byl v posledních letech zpolitizován a někdy se ztotožňuje právo na vzdělávání, "rovné příležitosti" s rovností předpokladů ke vzdělávání. V příspěvku přináším argumenty ve prospěch názoru, že chybně chápaný princip "rovnosti ve vzdělávání" neodpovídá principu spravedlnosti. Pokud bychom neobhájili tezi o nerovnosti předpokladů ke vzdělávání, neměla by psychologická diagnostika smysl. |